تصویب تمدید قانون تحریم علیه ایران، حتا بدون امضای اوباما

0
210

با اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از امضای تمدید قانون تحریم علیه ایران امتناع کرده است، قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران (ایسا) به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید شده و رسمیت یافته است.

کاخ سفید در رابطه با تمدید قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، موسوم به “ایسا”، پیش از این گفته بود که به احتمال زیاد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا آن را امضا خواهد کرد. تمدید این قانون در دو نهاد قانونگذاری آمریکا، مجلس نمایندگان و سنا، به تصویب رسیده بود.

مهلت امضای تمدید این قانون از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا نیمه شب چهارشنبه به پنجشنبه (۱۴ به ۱۵ دسامبر/ ۲۴ و ۲۵ آذر) به سر رسید و از قرار معلوم باراک اوباما از امضای تمدید این قانون تحریمی علیه ایران امتناع کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست، دبیر رسانه‌ای کاخ سفید در این رابطه گفته است، اوباما گذاشته این تحریم‌ها بدون امضای او به قانون تبدیل شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهوری ۱۰ روز مهلت دارد قانونی را که کنگره آمریکا به تصویب رسانده را امضا و یا وتو کند و یا اینکه بدون امضا بگذارد به قانون تبدیل شود.

اگرچه قانونگذاران آمریکا هم‌اکنون در تعطیلات پایان سال به سر می‌برند، اما کنگره آمریکا از نظر اداری این هفته نیز جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

هرچند که اوباما با امتناع خود از امضای تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران می‌خواسته نشان دهد که موافق رأی قانونگذاران نیست، اما این امر مانع از رسمیت یافتن قانون تحریمی “ایسا” نمی‌شود.

قانون تحریمی آمریکا موسوم به “ایسا” علیه ایران، پیش از این نیز اعتبار داشته است. یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چندی پیش تأکید کرده بود که این به معنای اجرایی شدن این قانون نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد پیش از این گفته بود که آمریکا طی سال‌های گذشته قوانین متعددی در رابطه با تحریم ایران به تصویب رسانده است که از اعتبار حقوقی برخوردارند و لغو هم نشده‌اند. مهم‌ترین این قوانین و مبانی حقوقی تحریم آمریکا عبارتند از:

الف. قانون ایفکا

ب. سیسادا

ج. ایسا

مهلت زمانی قانون تحریمی ایسا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ به پایان می‌رسد که مجلس و سنای آمریکا به تازگی مبادرت به تمدید آن کردند.

به گزارش صدای آمریکا؛ این کارشناس مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گوید: «حتی اگر این قانون تمدید نشود، قوانین تحریمی متعدد دیگر به اضافه دستورات اجرایی متعددی که در حوزه‌های متنوعی به تصویب رسیده‌اند، امکان اعمال تحریم در همان حوزه‌های قانون ایسا را که حوزه‌های نفت و پتروشیمی است به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد.»