تصاویر گونه‌های جدیدی از گل‌های 40 میلیون ساله در کهربا یافت شدند

0
223

گل یک زیبایی زودگذر است و پس از مدت کوتاهی از کنده شدنش از بین می‌رود. به همین دلیل برخی افراد با خشک کردن آنها سعی می‌کنند عمر این زیبایی را بیشتر کنند. اما جالب است بدانید که گونه‌هایی از گل‌ها با گیر افتادن در صمغ یک درخت توانسته‌اند میلیون‌ها سال سالم باقی بمانند. این قطعات کهربا در معدنی در جمهوری دومینیکن یافت شده است.

این گل‌ها که 15 تا 25 میلیون سال یا 30 تا 45 میلیون سال پیش زنده بودند، در صمغ جامد‌شده یک درخت گیر افتاده‌اند.

دلیل تفاوت فاحش این دو عدد به دلیل آن است که تخمین زمان کهربا بسیار کار دشواری است. از این رو، دانشمندان تاریخ اول را به دلیل وجود حیوانات تک‌سلولی ریزی که درون آن گیر افتاده‌اند، ارائه‌ کرده‌اند. این حیوانات روزن‌داران نام دارند و دانشمندان معتقدند که بین 15 تا 25 میلیون سال پیش در کهربا قرار گرفته‌اند.

635923577257659446

روزن‌داران (Foraminifera) شاخه‌ای از جانوران تک‌سلولی در رده سارکودینا هستند که پوست سخت آهکی آنها دارای روزن‌هایی است که سیتوپلاسم جانور از آن بیرون می‌آید و پاهای کاذب را تشکیل می‌دهد. حدود ۲۷۵ هزار گونه زنده یا منقرض‌شده از روزن‌داران شناخته شده ‌است. این آغازیان دگرخوارند و در دریاها زندگی می‌کنند. پاهای کاذب آنها از روزن‌های روی پوسته بیرون می‌آید.

انباشته شدن پوسته‌های آهکی روزن‌داران نوعی سنگ آهکی را ایجاد می‌کند. پوسته روزن‌داران از کلسیم کربنات (CaCO3) یا اجزای رسوبی چسبنده درست شده ‌است. جانوران روزن‌دار معمولاً اندازه‌شان از یک میلی‌متر کمتر است اما برخی از آنها بسیار بزرگ‌ترند. اندازه بزرگ‌ترین روزن‌دار ثبت‌شده ۱۹ سانتی‌متر است.

AppleMark
AppleMark

یک آمونیا تپیدای زنده (از روزن‌داران)

دانشمندان تاریخ دومی را برای این تخمین می‌زنند که قدمت کوکولیتوفورهایی که در این کهربا قرار گرفته‌اند، مربوط به دوران 30 تا 45 میلیون سال پیش است. کوکولیتوفور (Coccolithophores) یا توت‌سنگ‌داران فیتوپلانکتون‌های یوکاریوتی تک‌سلولی (جلبک‌ها) هستند که دارای توانایی تولید صفحات کلسیت خارجی به نام کوکولیت (توت‌سنگ) هستند که سطحشان را می‌پوشاند. جلبک‌های کوکولیتوفوری فراوان‌ترین نمونه‌ها از بندگیاهان هستند که می‌توانند هم به صورت متحرک و هم غیر متحرک باشند.

635923577333475579

کوکولیتوفور

 به گزارش آنا به نقل از PopSci، با این اوصاف، این گل‌ها بسیار قدیمی و در ضمن بسیار ریز هستند و ابعاد آنها زیر یک سانتی‌متر است. این گونه جدید گل «Strychnos electri» نام گرفته است.