تصاویر کوتاه‌ترین ماه‌گرفتگی قرن

0
468

صبح روز شنبه، ساکنان بخش‌هایی از زمین شاهد صحنه‌هایی از کوتاه‌ترین ماه‌گرفتگی کامل قرن بودند، رویدادی که در اوج خود ماه را به کره‌ای سرخ‌رنگ تبدیل می‌کند و از این رو به ماه خونین شهرت دارد.

در اين رويداد ماه به طور كامل در زير سايه زمين پوشانده شد، البته تنها براي چهار دقيقه و 43 ثانيه. در اين مدت‌زمان رنگ ماه از خاكستري هميشگي‌اش به رنگ سرخ تغيير كرد و ماه خونين در بخش‌هايي از سياره زمين آشكار شد.

15-4-5-1220367

ساكنان بخش‌هاي شرقي آمريكاي شمالي تنها توانستند خسوفي جزئي را مشاهده كنند، اما ساكنان غرب آمريكا و استراليا توانستند ماه‌گرفتگي و ماه خونين را به صورت كامل رصد كنند. بخش‌هايي از جنوب آمريكا،‌هندوستان، چين و روسيه نيز توانستند بخش‌هايي از اين رويداد را ببينند،‌ اما كوتاه‌ترين ماه‌گرفتگي قرن در گرينلند، ايسلند، اروپا، آفريقا و خاورميانه قابل مشاهده نبود.

15-4-5-1218312

ماه‌گرفتگي زماني رخ مي‌دهد كه خورشيد، زمين و ماه در خطي مستقيم قرار مي‌گيرند، درحالي كه زمين در ميان اين خط قرار گرفته‌است. خورشيد به زمين تابيده و سايه زمين روي ماه ميافتد و رنگ ماه به تدريج نارنجي و سپس سرخ مي‌شود، زيرا اتمسفر زمين بيشترين بخش نور آبي خورشيد را به خود جذب مي‌كند و چيزي به جز نور سرخ باقي نمي‌گذارد.

15-4-5-121936

به گزارش همشهری به نقل از CNN، به گفته ناسا،‌ ماه‌گرفتگي معمولا سالي دوبار رخ مي‌دهد،‌اما اين ماه‌گرفتگي سومين نمونه از مجموعه‌اي چهارتايي است كه به تتارد شهرت دارند،‌ اولين آنها در آوريل 2014 رخ داد،‌دومي در اكتبر 2014 و ماه گرفتگي بعدي نيز در 28 سپتامبر 2015 به وقوع خواهد پيوست.