تصاویر کشف شهاب‌سنگ مرموز 470 میلیون ساله

0
173

دانشمندان اولین تخته سنگ در نوع خود را کشف کردند که حدود 470 میلیون سال پیش به کره زمین سقوط کرده است.

 پژوهشگران نوعی شهاب‌سنگ به اسم Öst 65 را در یک سنگ معدن دریایی در سوئد کشف کردند که به نظر می‌رسد در خلال یکی از انفجارهای عظیمی که حدود 3 میلیارد سال پیش رخ داده، به زمین پرتاب شده است.

محققان معتقدند که این سنگ نشانه‌هایی از تاریخ منظومه شمسی را از جمله اختلالات نجومی در مقیاس بزرگ که کره زمین و منظومه شمسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در خود دارد.

636016868367986242

شهاب‌سنگی به نام Öst 65 در یک سنگ معدن دریایی در سوئد کشف شد و محققان بر این باورند که این سنگ در خلال یکی از انفجارهای عظیمی که حدود 3 میلیارد سال پیش رخ داده، به زمین پرتاب شده است. آنها معتقدند که این سنگ نشانه‌هایی از تاریخ منظومه شمسی در خود دارد

این شهاب‌سنگ هشت سانتی‌متر طول دارد و باقی‌مانده سیارک کوچک‌تری است که از انفجارهای کیهانی به زمین پرتاب شده است. محققان آن را در سنگ معدن Thorsberg پیدا کردند که در زیر زمین، نزدیک روستای Österplanaسوئد در کنار بیش از 100 قطعه شهاب‌سنگ‌ (نوع L chrondrites) قرار گرفته بود.

به گفته محققان دانشگاه «لوند» سوئد، این شهاب‌سنگ تکه‌ای از دومین جسم کروی فضایی است و نظریه انفجاری قدیمی بین دو سیارک را تأیید می‌کند. حدود 500 میلیون سال پیش، سیارک کوچکی به اندازه 100 کیلومتر به سیارک بزرگ‌تری به اندازه 150 کیلومتر بین مشتری و مریخ برخورد کرد.

این برخورد منجر به تولید تکه‌های زیاد باقی‌مانده شد که در نهایت راه خود را به جو سیاره‌ ما باز کردند و زمین را مورد هجوم قرار دادند و به زمین پرتاب شدند که به آنها L chrondrites می‌گویند. این تکه سنگ باقی‌مانده دومین نوع شهاب‌سنگ روی کره زمین است. محققان معتقدند که این انفجار کیهانی ممکن است باعث آغاز تجدید حیات تنوع زیستی روی سیاره زمین باشد که حیات دچار تنوع و پیچیدگی شد.

این اتفاق در دوران «اوردویسین» رخ داد که اولین صخره‌های مرجانی روی سیاره ما شکل گرفتند. محققان هرگز بقایایی از اجسام کوچک‌تری را که به این سیارک‌ بزرگ برخورد کرده بودند را پیدا نکرده‌اند.

636016868364242235

محققان هرگز بقایایی از اجسام کوچک‌تری را که به این سیارک ‌بزرگ برخورد کرده بودند را پیدا نکرده‌اند. شهاب‌سنگ Öst58 هشت سانتی‌متر طول دارد و در سنگ معدن Thorsberg پیدا کردند که در زیر زمین، نزدیک روستایی در سوئد در کنار بیش از 100 قطعه L chrondrites قرارگرفته بود

محققان در این جسم کشف‌شده در مقایسه با زمین، تجمع بالایی از عناصری چون ایریدیوم را یافتند که در زمین بسیار نادر است. این شهاب‌سنگ همچنین مقادیر بسیاری زیادی از ایزوتوپ‌های نادر عنصر نئون را یافتند.

این گروه تحقیقاتی همچنین نشانه‌هایی از تشعشعات کیهانی را در این شهاب‌سنگ اندازه‌گیری کردند تا از این طریق، زمان سرگردان بودن آن را قبل از برخورد با زمین مشخص کنند. آنها از تجزیه و تحلیل شیمیایی لبه‌های برش خورده سنگ برای طبقه‌بندی آن استفاده کردند و تفاوت آن را نسبت به قسمت‌های باقی‌مانده سنگ معدن مشخص کردند.

محققان با استفاده از نوعی فناوری موسوم به «مواجهه با اشعه کیهانی» دریافتند که شهاب‌سنگ Öst 65 ممکن است تکه‌ای باشد که در برخورد با بدنه اصلی L-chondrite باعث تجزیه شدن آن شده است. این نمونه‌ای از شهاب‌سنگ منقرض شده است به این معنا که یک شهاب‌سنگ امروزه به زمین پرتاب نمی‌شود زیرا بدنه اصلی آن بر اثر انفجارهای متعدد از بین رفته است و اساسا در این زمان، تکه‌های «کندریت» به زمین پرتاب شده‌اند.

محققان بر این باورند که شهاب‌سنگ یافت شده حدود 470 میلیون سال قبل به زمین پرتاب شده است. تکه‌های مرموز، قطعات به جا مانده از برخورد است که بدنه اصلی «کندریت» را تجزیه کرده است.

 به گزارش آنا به نقل از دیلی‌میل، محققان، شهاب‌سنگ کشف شده را نوعی شهاب‌سنگ منقرض‌شده می‌دانند زیرا از زمان نابودی جسم فضایی، که شهاب‌سنگ از آن شکل گرفته، تاکنون هیچ تکه‌ دیگری شبیه آن به زمین پرتاب نشده است.

مترجم: ندا اظهری