تصاویر خودروهای انتحاری و نظامی داعش در موصل

0
591

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق روز ۹ ژوئیه، رسما خبر آزادشدن موصل را اعلام کرد. پس از دستگیری و فرار نیروهای داعش از موصل، درهای مراکز تحت کنترل آنها بر روی خبرنگاران گشوده شد. گزارشی تصویری از خودروهای انتحاری داعش در موصل.

گروه تروریستی “دولت اسلامی” برای پیشبرد اهداف نظامی خود تعداد زیادی از این خودروها طراحی و تولید کرده بود. قطعات فلزی این خودروها را به هم جوش داده و به این ترتیب موفق شده بودند، زره‌پوش تولید کنند.

39729320_303

یکی از خودروهای انتحاری داعش در موصل. خودرویی که طراحی و تولید آن را نیروهای وابسته به داعش انجام داده‌اند. این خودرو یکی از خودروهایی است که در جریان تصرف مرکز پلیس موصل به دست ارتش عراق افتاد.

برخی از زره‌پوش‌های ساخت داعش، ترکیبی از خودروهای معمولی شخصی و قطعات فلزی صنعتی است. این خودروها نیز در جریان تصرف موصل به دست نیروهای ارتش عراق افتاده است.

39729229_303

این زره‌پوش‌ها در جریان حمله نیروهای ارتش عراق به مواضع نیروهای وابسته به “دولت اسلامی” و پس از آزاد سازی شهر موصل به دست نیروهای ائتلاف ضد داعش افتاده است. زره‌پوش‌ها و خودروهایی که به شکل ابتدایی “سرهم‌بندی” شده‌اند.

39715365_303

پیش از شکست نیروهای وابسته به داعش در عراق و سوریه، گزارش‌هایی پیرامون توان نظامی و فنی این گروه تروریستی منتشر شده بود. در این گزارش‌ها توان فنی داعش بسیار بالا ارزیابی می‌شد. حال آنکه عکس‌های منتشر شده از زره‌پوش‌های انتحاری داعش در موصل با اطلاعات منتشر شده در آن گزارش‌ها سازگار نیست.

39715298_303

تعدادی از زره‌پوش‌های ترکیبی داعش که در محوطه پارکینگ مرکز پلیس شهر موصل پارک شده‌اند. این یکی از عکس‌هایی است که خبرگزاری رویترز روز ۱۳ ژوئیه، یعنی چند روز پس از آزاد سازی موصل منتشر کرده است.

39729209_303

شهر موصل درماه ژوئن ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای داعش درآمد. تلاش‌های پراکنده‌ای برای آزادسازی این شهر ظرف سه سال گذشته صورت گرفت. این شهر سرانجام در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ توسط ارتش عراق و نیروهای ائتلاف ضد داعش آزاد شد.

39729165_303

حمله به نیروهای داعش در موصل، در ماه فوریه سال جاری شدت گرفت. در جریان این عملیات نیروهای ارتش عراق و ائتلاف ضدداعش با بهره‌گیری از پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا موفق شدند، بخش‌هایی از شهر را به تصرف خود درآورند. اما مقاومت نیروهای وابسته به “دولت اسلامی” به ویژه در منطقه قدیمی شهر موصل ادامه یافت.

39729300_303

شمار دقیق نیروهای وابسته به داعش در موصل رسما اعلام نشده است. در واپسین ماه‌های نبرد موصل، نیروی نظامی داعش در این شهر در حدود ۴۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شد.

39729310_303

روز ۹ ژوئیه حیدر عبادی، نخست وزیر عراق رسما خبر آزاد شدن شهر موصل را اعلام کرد. گفته می‌شود که برخی از نیروهای وابسته به داعش که عرب بودند، موفق به فرار از این شهر شده‌اند. حال آنکه شماری از جنگجویان غیرعرب داعش پس از مقاومت مسلحانه خود را تسلیم کرده‌اند.

39729270_303

در عملیات آزادسازی موصل حدود ۳۰ هزار نفرشرکت داشتند. نیروهای ارتش عراق، در کنار حشد الشعبی، پیشمرگه‌های کرد و شماری از عشایر این کشور در آزاد سازی موصل نقش داشتند.

39729290_303

به گزارش دویچه وله؛ البته داعش در مبارزه خود با ارتش عراق و متحدانش، تنها از این زره‌پوش‌ها استفاده نمی‌کرد. نیروهای داعش پس از تصرف برخی شهرها، پایگاه‌های نظامی و انبارهای تسلیحاتی این شهرها را نیز به تصرف خود درمی‌آوردند و از سلاح‌های سبک و سنگین این پایگاه‌های نظامی نیز برای پیشبرد جنگ خود بهره می‌گرفتند.