تصاویر جدید احداث 7 سازه برای موشک‌های فاتح با سوخت جامد

0
292

تصاویر تازه ماهواره ای منشر شده از سوی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در لندن، از تاسیس یک پایگاه موشکی جدیدی را در نزدیکی حاجی‌آباد در استان هرمزگان، جنوب ایران خبر داد.

بنا به گزارش این موسسه، این پایگاه وابسته به سپاه پاسداران، برای پرتاب موشک های بالستیک با سوخت جامد از نوع «فاتح» تاسیس شده است.

به گفته این موسسه، با توجه به خطر گسترش توانایی‌های موشکی جمهوری اسلامی، احداث این سایت جدید توجه سرویس های اطلاعاتی بین المللی را به خود جلب خواهد کرد.

سایت موشکی حاجی آباد

بنا به این گزارش، اگرچه جمهوری اسلامی در سالهای اخیر از چندین مجتمع موشکی زیر زمین رونمایی کرده اما تاکنون وجود سایت حاجی آباد را اعلام نکرده است.

این موسسه افزود: “در حالی که سکوهای موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی قابلیت حمل و جابجایی هستند، تهران برخی از آنها را نیز در سایتهای پرتاب ثابت مستقر می کند.”

مطابق این گزارش، بین سال های 2017 و 2019، یک ساختمان زیرزمینی در نزدیکی حاجی آباد با 7 سازه بزرگ دایره‌ای توخالی احداث شد که راه آن از تونل ها می‌گذرد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به طور مداوم از توسعه مداوم موشک‌های نوع «فاتح» که با سوخت جامد کار می‌کنند تاکید کرده وطی 20 سال گذشته از تولید انواع مختلفی از این موشک‌ها را با تغییرات مختلف خبر داده است.
بنا به گزارش «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، یک ویژگی مشترک موشک‌های فاتح، پرتاب افقی نه عمودی آنهاست. همچنین اکثر موشک های دارای برد تقریبی 250 تا 300 کیلومتر هستند اما نوع پیشرفته و سبک آن 500 کیلومتر نیز برد دارند.

به گزارش العربیه؛ این گزارش می‌افزاید: در حالی که سازه‌های سایت حاجی آباد در برابر حملات هوایی از بالا به پایین آسیب پذیر هستند، مشخص نیست که چرا جمهوری اسلامی هیچ نوع پوشش متحرکی را به عنوان سپری در برابر ماهواره‌های جمع آوری اطلاعات ایجاد نکرده است.