تصاویری شگفت‌انگیز از سیاره‌ی مشتری در طیف‌های نوری مختلف

0
263

سیاره‌ی مشتری در طول موج‌هایی فرای طول موج مرئی چگونه به نظر می‌رسد؟

به گزارش ساینس‌آلرت، طول موج‌های مختلف که نمای متفاوتی از سیاره مشتری نشان می‌دهد سوژه‌ی عکس‌هایی است که به تازگی توسط آزمایشگاه تحقیقات نجوم(NOIRLab) منتشر شده‌اند. این تصاویر که با چند طول موج گرفته شده می‌تواند داده‌های زیادی برای ما فراهم کند که پیچیدگی‌هایی که در یک طول موج دیده نمی‌شود را نمایان می‌کند.

هر سه تصویر در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷، در ساعت ۱۵:۴۱ به وقت ساعت جهانی توسط تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ جمنای(Gemini Telescope) ثبت شده‌اند.

سیاره‌ی مشتری در نور مرئی

نور مرئی به ما در مشاهده‌ی جزئیات جو مشتری کمک می‌کند اما نمی‌توان به‌وسیله‌ی آن ضخامت ابرها را فهمید اما در تصاویر گرفته شده‌ در طول موج مادون قرمز رگه‌های طلایی رنگ نشان‌دهنده‌ی مناطقی با ضخامت کمتر هستند که اجازه می‌دهند انرژی گرمایی از میان جو به بیرون بتابد. “لکه‌ی سرخ بزرگ” که در طیف نور مرئی و ماورا بنفش دیده می‌شود و در تصویر مادون قرمز قابل مشاهده نیست، بزرگ‌ترین طوفان عظیم چرخان در سطح سیاره‌ی مشتری است.

سیاره‌ی مشتری در نور مادون قرمز

تصاویر ماوراء بنفش به دانشمندان کمک می‌کنند تا ارتفاع و توزیع ذرات موجود در جو سیاره را بررسی کنند. لایه‌های بالاتر به دلیل جذب بهتر نور ماوراء بنفش قرمزتر به نظر می‌رسند و لایه‌های پایین‌تر آبی‌تر هستند.

سیاره‌ی مشتری در نور ماورا بنفش

وقتی این تصاویر با نور مرئی ترکیب شوند مکانی که کروموفورهای سیاره‌ی مشتری متمرکز هستند را نشان می‌دهند. این ذرات رنگ قرمز موجود در لکه‌ی سرخ بزرگ را ایجاد می‌کنند.

تلسکوپ‌های هابل، جمنای و جونو سال گذشته در مطالعه‌ای به طور همزمان به کار گرفته شدند و در نهایت مشخص شد که رگه‌های تیره در لکه‌ی سرخ بزرگ ابرهای نازک هستند. این سه تلسکوپ برای مدتی کارشان را با یکدیگر ادامه خواهند داد.

حبرگزاری های علمی داخلی نوشتند؛ در ماه ژانویه ناسا اعلام کرد که ماموریت جونو تمدید شده است و این تلسکوپ که قرار بود در ماه ژوئیه ماموریت خود را به پایان برساند دست‌کم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۵ به کار خود ادامه خواهد داد، البته اگر تا پیش از آن از بین نرود.