تصاویرکشف بقایای جانور عظیم الجثه ماقبل تاریخ در بیله سوار مغان

0
265

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف بقایای یک جانور عظیم الجثه نادر مربوط به سه میلیون سال قبل در منطقه ‘پولادلو قویوسی’ بیله سوار مغان خبر داد.

کریم حاجی زاده افزود: منصور فکور کارشناس زمین شناس زیست محیطی استان و از اهالی بیله سوار مغان که هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی در منطقه پولادلو قویوسی بخش مرکزی بیله سوار بقایای یک جانور باستانی را کشف کرده است.

وی افزود: بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و براساس سن لایه های زمین، تخمین زده می شود که لایه یافت شده حداقل سه میلیون سال سن دارد و می تواند بخشی از بقایای نادر یک جانور عظیم الجثه باستانی همانند ماموت یا فیل باشد.

وی اظهار کرد: بقایای این جانور باستانی ساماندهی و با هماهنگی مسئولان شهرستان بیله سوار از معدن به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.
حاجی زاده بیان کرد: بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده است و ظاهر امر نشان می دهد که این جانور باستانی می تواند سنگواره یک فیل (ماموت) باشد و برای حضور متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی از دانشگاه های تهران در بیله سوار جهت بررسی های کارشناسی و تخصصی هماهنگی شده است.
او ادامه داد: بقایای ماموت تاکنون در دو نقطه جهان کشف شده است و درصورتی که ماموت بودن بقایای این جانور باستانی توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی محرز شود، این سومین مورد ماموت کشف شده در جهان خواهد بود.
منصور فکور کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی هم گفت: معدن شن و ماسه منطقه فولادلو قویوسی با شهر بیله سوار 20 کیلومتر فاصله دارد و بر اساس مطالعات انجام گرفته، قدمت این معدن حدود هشت میلیون سال تخمین زده می شود.
وی افزود: پیمانکاران و معدنچیان از معدن مذکور، شن و ماسه برداشت می کنند و در بازدید از مراحل برداشت، در عمق 15 متری در داخل لایه های ماسه سنگی فسیل های عاج و اندام چند ماموت مشاهده شد.
وی اظهار کرد: در کاوش های اولیه یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله 25 متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال که دارای عاج به قطر 25 تا 30 سانتی متر و به طول دو تا 2.5 متر کشف شد.
فکور بیان کرد: احتمال می رود ماموت های این منطقه به صورت گله ای زندگی می کرده اند و توسط انسان ها یا شکارچیان محلی به سمت دره رم داده و سقوط کرده اند.
او ادامه داد: اگر اندام ماموت کهنسال کشف شده به تناسب اندازه عاج به دست آمده بازسازی شود حدود 4.5 متر ارتفاع و شش تا هشت تن وزن خواهد داشت.
کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی گفت: تاکنون در دو نقطه دنیا شامل سیبری روسیه بخشی از اندام بچه ماموت منجمد شده و در صحرای کلمبیای آمریکا فقط استخوان ران ماموت کشف شده است و کشف سنگواره این جانور ماقبل تاریخ در خاورمیانه و ایران سابقه ندارد.
وی بیان کرد: هرچند در مراحل مختلف برداشت ماسه و شن از معدن فولادلو به سنگواره های به دست آمده ضایعاتی وارد شده است اما قسمت هایی از سنگواره ها و فسیل های به دست آمده برای مطالعه و بررسی های علمی بیشتر به اداره حفاظت محیط زیست انتقال یافته است.
وی اظهار کرد: ماموت ها اجداد اولیه فیل های امروزی هستند به علت سرد بودن زمان زندگی آنها و به لحاظ اختلاف آناتومیک، اندامی پشمالو داشته اند؛ در دوره یخبندان زندگی می کرده اند و در اواخر دوره مذکور نزدیک به 450 هزار سال قبل منقرض شده اند.
فکور ادامه داد: احتمال داده می شود دوره زندگی ماموت های بیله سوار مغان حدود دو میلیون سال قبل با زندگی ساکنان این منطقه که در گذر از دوره تکامل مهارت ساخت مامن ، بافت لباس، کشاورزی و شکار را داشته اند مصادف بوده است.
آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان نیز در بازدید از محل کشف سنگواره ها گفت: این کشف در صورت تایید نهایی شروعی بر توجه به گذشته تاریخی و زیست محیطی این شهرستان خواهد بود و از تمام محققان، دانشمندان و صاحب نظران امر برای حضور و بررسی بیشتر در این شهرستان استقبال می کنیم.
به گزارش ایرنا؛ وی افزود: بر اساس مطالب موجود در برخی کتاب ها و نقل و قول هایی که نسل به نسل به امروز انتقال یافته است، ریشه نام شهرستان بیله سوار از کلمه (پیل) یا (پیل سوار) گرفته شده و احتمال دارد این منطقه زیستگاه فیل های قدیمی بوده است.
بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

81880667-70379755 81880667-70379756 81880667-70379757 81880667-70379758