تشکر پرزیدنت ترامپ از آلبانی بابت اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی

0
271

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به نخست‌وزیر آلبانی از او بابت اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی از این کشور تشکر کرد.

رییس‌جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه در این نامه از تلاش آلبانی برای ایستادن مقابل اقدام‌های جمهوری اسلامی به منظور به هم زدن ثبات در نقاط مختلف دنیا تشکر کرده است.

دولت آلبانی روز گذشته اعلام کرد که دو دیپلمات جمهوری اسلامی را به دلیل انجام اقدام‌هایی که «امنیت» این کشور را به خطر می‌انداخت،‌ اخراج کرده است.

این خبر ابتدا از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی پرزیدنت ترامپ در توییتر منتشر شد. کمی بعدتر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم با تشکر از اقدام آلبانی، نوشت: «نخست وزیر “ادی راما” را به خاطر اخراج دو مامور جمهوری اسلامی که نقشه حملات تروریستی در آلبانی داشتند، تحسین می‌کنم.»

همزمان امروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، گفت که اتهام‌ها علیه این دو تن «واهی و نادرست» و برای «تخریب و تحت تاثیر قرار دادن روابط جمهوری اسلامی و اروپا» انجام شده است. او همچنین اضافه کرد که آلبانی «تحت فشار آمریکا و سرویس امنیتی» اسرائیل و «گروه‌های تروریستی ضد جمهوری اسلامی» رخ داده است. این ادعا در حالی مطرح شده که خود آلبانی صراحتا گفته بود که درباره اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی با برخی کشورها از جمله اسرائیل مشورت کرده است.

براساس آن‌چه جان بولتون اعلام کرده، سفیر ایران در آلبانی یکی از افرادی است که از این کشور اخراج شده است.

غلامحسین محمدنیا سفیر جمهوری اسلامی در این کشور است که از سال ۹۵ در این سمت کار می‌کرد. او از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بودهکه در نهایت منجر به امضای برجام شد.

آلبانی از چند سال پیش میزبان حدود دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق است که پس از خروج از عراق، به این کشور رفته‌اند.

طی ماه‌های اخیر دیپلمات‌های ایرانی در نقاط مختلف اروپا با اتهام‌های گوناگونی مواجه شده‌اند. تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس که منجر به بازداشت یک دیپلمات شد و همچنین متهم شدن به تلاش برای ترور یک عضو گروه الاحوازیه در دانمارک از آن جمله‌اند.

در ماه‌های اخیر یک دیپلمات ایرانی از فرانسه دو دیپلمات دیگر از هلند بابت همین اتهام‌ها اخراج شده‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ مقام‌های جمهوری اسلامی همه این اتهام‌ها را تکذیب و تاکید کرده‌اند که سرویس‌های امنیتی اسراییل و آمریکا به دنبال تخریب روابط میان جمهوری اسلامی و اروپا هستند.