تشکر امیدکوکبی از ۲۸ برنده جایزه نوبل: نامه شما به رهبر ایران بیانگر وجدان بیدار دانشمندان جهان بود

0
132

امید کوکبی، زندانی عقیدتی و دانشجوی نخبه ایرانی که هم اکنون در زندان اوین حکم زندان خود را سپری می کند با تشکر از ۲۸ برنده جایزه نوبل در پیامی از نامه این شخصیت های علمی به رهبر جمهوری اسلامی  برای آزادی خود را «اقدامی انسانی و اخلاقی» نامید و آن را «پشتیبانی از ارتقای علم در راستای آرمان های صلح جویانه بشری و بیانگر وجدان بیدار دانشمندان جهان در بالاترین سطوح در جلوگیری از به انحراف کشیده شدن استفاده از علم وتکنولوژی» خواند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ در این نامه آمده است:

« افتخار بزرگ و کم نظیری برای اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ علمی جهانی است که شما دانشمندان تراز اول دنیا و برندگان جایزه نوبل فیزیک در اقدامی انسانی و اخلاقی نامه ای را به رهبر جمهوری اسلامی  برای درخواست آزادی و بازگشت اینجانب به دانشگاه و عرصه پژوهشی ارسال نمودید. بدین وسیله از این اقدام امید بخش و ارزشمند شما که نشان دهنده پشتیبانی شما از ارتقای علم در راستای آرمان های صلح جویانه بشری و بیانگر وجدان کاملاً بیدار دانشمندان جهان در بالاترین سطوح در جلوگیری از به انحراف کشیده شدن استفاده از علم و تکنولوژی است، تشکر می نمایم.»

طی روزهای گذشته مازجبرانی هنرمند ایرانی-آمریکایی ایرانی هم با انتشار ویدیویی خواستار آزادی امیدکوکبی شده بود.

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که در حال تکمیل تحصیلات دکترای خویش در دانشگاه تگزاس در شهر آستین بود، در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، زمانی که پس از دیدار با اقوام قصد بازگشت به آمریکا را داشت، در فرودگاه بین المللی تهران دستگیر شد. دادستان بدون هیچگونه شواهدی امید کوکبی را به “ارتباط با دولت متخاصم” و “دریافت مال نامشروع” متهم کرد.

در نامۀ سرگشاده ای که امید کوکبی در سال ۱۳۹۲ از داخل زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی در نتیجۀ عدم قبول فشار از ناحیۀ ماموران امنیتی برای همکاری در یک پروژۀ تحقیقاتی نظامی صورت گرفته است.در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۹۳، در نامۀ سرگشاده ای به رهبر ایران، علی خامنه ای، بیست و هشت برندۀ جایزۀ نوبل خواستار آزادی “فوری و بدون قید و شرط” امید کوکبی شدند.

در این نامه، دریافت کنندگان جایزۀ نوبل اتهام امید کوکبی را اتهاماتی “واهی مربوط به روابط علمی مشروع وی با موسسات دانشگاهی در خارج از ایران” خوانده اند. این نامه در مهرماه ۱۳۹۳ در نشریۀ پیشروی علمی، نیچر (Nature) منتشر شد. در سال ۲۰۱۳، جامعۀ فیزیک آمریکا (APS)، که یک نهاد بزرگ متشکل از پنجاه هزار فیزیکدان در سراسر جهان است، جایزۀ با پرستیژ ساخاروف خود را به امید کوکبی اهداء کرد.

مقاله قبلیاستقبال از فیلم جدید برد پیت در گیشه‌ها
مقاله بعدیدی‌کاپریو از محافظان گوریل در کنگو حمایت می‌کند
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...