تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی در آستانه نشست شورای حکام آژانس

0
191

با گذشت سه ماه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای وین میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام و عبور برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از آستانه توان ساخت بمب اتمی، غرب از طریق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تکاپو افتاده تا پیش از نشست شورای حکام که قرار است دوشنبه آینده برگزار شود فشارها را بر جمهوری اسلامی تشدید کند.

روزنامه معتبر آمریکایی روز پنج‌شنبه 12 خرداد در یادداشتی با عنوان «دیدبان هسته‌ای سازمان ملل باید جمهوری اسلامی را محکوم کند» نوشت: «اگر بازرسان آژانس نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، توافق جدید با جمهوری اسلامی بی‌معنی است.»

این روزنامه با برشمردن «فریب‌کاری‌ها و کارشکنی‌های مقامات جمهوری اسلامی» از اوایل سال 2000 در تعامل با آژانس، به گزارش هفته گذشته خود استناد کرده که بنا به آن «ایران حتی اسناد داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سرقت برده، تا بتواند فریبکاری‌های خود را بهتر سازماندهی کند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گزارش داد که جمهوری اسلامی به سؤالات آژانس درباره سایت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده خود پاسخی نداده است.

نویسندگان این یادداشت با اشاره به فریب‌کاری مقامات جمهوری اسلامی تذکر دادند «این افشاگری‌ها نشان می‌دهد که تا چه حد پرزیدنت بایدن در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای جدید نابخردانه عمل کرده است» و از او خواستند برای شفاف‌سازی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار بیاورد تا در نشست پیش‌روی شورای حکام در روز دوشنبه، جمهوری اسلامی به‌دلیل فریب‌کاری، نقض تعهدات برجامی و عدم همکاری با آژانس محکوم شود.

دولت بایدن در یک‌سال گذشته به همراه مقامات فرانسه، آلمان و بریتانیا تلاش‌های دیپلماتیک خود را بر احیای توافق هسته‌ای متمرکز کردند، اما جمهوری اسلامی در این مدت با زیاده‌خواهی، مطرح ساختن درخواست‌های فرا‌برجامی و وقت‌کشی تلاش کرد تا فرصت‌های پیش‌آمده برای دست‌یابی به توافق را تضییع کند.

به‌رغم تداوم کارشکنی‌های جمهوری اسلامی و مانع‌تراشی‌های روسیه در این میان ایالات متحده و متحدان اروپایی آن همواره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به پرهیز از هر گونه تنش‌زایی که به محکوم کردن فریبکاری‌های جمهوری اسلامی و ارجاع پرونده این کشور به شورای امنیت سازمان ملل بیانجامد دعوت می‌کردند تا مبادا مذاکرات وین مختل شود.

در این یادداشت خودداری کشورهای غربی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه به آژانس برای محکوم کردن جمهوری اسلامی را یک اشتباه خواند.

العربیه به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشت؛ این روزنامه به‌ویژه به اسنادی اشاره کرد که توسط اسرائیل افشا شده و نشان می‌دهد آژانس از بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بی‌اطلاع بوده و این کشور در سال‌های منتهی به 2004 بیش از حد تصور به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده بود.

نویسندگان با یادآوری کارآمد بودن قطعنامه‌های پیشین شورای حکام علیه جمهوری اسلامی، به‌ویژه به قطعنامه‌ای اشاره کردند که در ژوئن سال 2020 توسط دولت ترامپ و متحدان اروپایی آن صادر شده و باعث تسلیم شدن جمهوری اسلامی و گشودن سایت‌ها و تاسیسات هسته‌ای آن به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و با توجه به وضعیت کنونی تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه جمهوری اسلامی را ضروری دانستند.

نویسندگان مقاله این هشدار دادند که با توجه به عبور جمهوری اسلامی از آستانه توان ساخت سلاح هسته‌ای، دولت کنونی آمریکا فرصتی برای تاخیر ندارد.