تسلیت باستان‌شناسان ایران برای درگذشت شهریار عدل

0
170

جامعه باستان شناسی ایران با انتشار متنی درگذشت شهریار عدل، باستان‌شناس و متخصص تاریخ قاجاریه، را تسلیت گفت. همچنین مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درگذشت این باستان شناس را تسلیت گفته است. شهریار عدل روز یکشنبه ۲۱ ژوئن در پاریس درگذشت و قرار است پیکر وی برای خاکسپاری به ایران منتقل شود.
در متن تسلیت «جامعه باستان‌شناسی ایران» که توسط خبرگزاری فرانسه انتشار داده شده است، آمده که شهریار عدل، “در کنار پژوهش های علمی، خدمات کم‌نظیری برای حفاظت و مستندسازی آثار تاریخی ایران و ثبت آثار فرهنگی مهم ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام داده است. ثبت سه اثر مهم ایران در فهرست میراث جهانی، تخت جمشید، معبد چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان، توسط او تنها چند ماه پس از انقلاب اسلامی تنها نمونه‌ای از اقدامات سترگ اوست.”

شهریار عدل در ۱۴ بهمن ۱۳۲۲ در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی و سه سال نخست دبیرستان خود را در تهران گذراند.

او از سال ۱۳۳۸ برای ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد و دیپلم خود را از مدرسه عالی علوم تاریخی سوربن گرفت.

همچنین تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن ادامه داد و همزمان تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی را در مدرسه موزه لوور ادامه داد.

آخرین سمت شهریار عدل مدیریت بخش پژوهش بنیاد ملی پژوهش علمی فرانسه بود.

عدل در برگرداندن نفیس‌ترین نسخه شاهنامه، شاهنامۀ تهماسبی، به ایران و در مرمت اولین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران متعلق به دوره مظفرالدین شاه نقش داست.

او در سال ۱۳۶۱ توانسته بود سه قطعه فیلم کوتاه از مظفرالدین شاه در آرشیو عکس‌های کاخ گلستان پیدا کند.