ترک‌های عمیق بر پیکر قلعه تاریخی اشکذر

0
310

قلعه تاریخی اشکذر قربانی بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی شده است. پیکر آن ترک‌های عمیقی برداشته و هر لحظه بیم فروپاشی این بنای 700 ساله می‌رود.

به گزارش chn ؛ قلعه تاریخی دیگری در سرزمین بادگیرها درآستانه فروپاشی قرار گرفته است، این قلعه تاریخی در شهر اشکذر یزد واقع و به همین نام هم معروف شده است.

امیرترقی‌نژاد، از فعالان حوزه میراث فرهنگی در گفت‌ و گو با chn با تاکید بر اهمیت این بنای تاریخی می‌گوید: قلعه اشکذر با قدمت 700ساله خود هم اکنون نیازمند مرمت و بازسازی فوری است و در صورتیکه طی روزهای آینده به آن توجه نشود به تلی از خاک تبدیل می‌شود.

ترقی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون در برج‌های این قلعه تاریخی ترک عمیقی ایجاد شده است، می‌افزاید: قلعه اشکذر در زمینی به مساحت حدود 4000متر در دو طبقه بنا شده است و این بنای تاریخی به دلیل سال‌ها بی توجهی دچار ترک‌های عمیقی بر پیکرش شده است.
این فعال حوزه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش هایی از جداره‌ها و برج‌های این قلعه باقی مانده است،تصریح می‌کند:طی سالیان گذشته به دلیل نبود توجه به مرمت قلعه تاریخی اشکذر بخش‌های زیادی از آن با خاک یکسان شده است. امیدوارم که مسئولان میراث فرهنگی به داد این بنای تاریخی رسیده و برای مرمت و بازسازی آن اقدامی جدی انجام دهند.

اشکذر از شهرهای تاریخی ایران به شمارمی رود که در آن آثار تاریخی زیادی به ثبت ملی رسیده است. ‌ اشکذر راسرو کهن‌ و قلعه‌ فیروزآباد، آسیاب‌ اشکذر، رباط‌، چاپارخانه‌ و قلعه‌ نیم ساز همت‌آباد، خانقاه‌ میمونه‌، قلعه‌ و مسجد جامع‌ عزآباد، امامزاده‌ سیدحسن‌ حاجی‌ آباد، مسجدحاج‌ رجبعلی‌، مسجدالرضا و قلعه‌ اشکذر، عمارت‌ باغ‌ وزیر حجت‌ آباد، دارالشفاء، شهرکهنه‌پشت‌، مسجد ریگ‌، قلعه‌ و حمام‌ قدیم‌رضوانشهر، آب‌ انبار پشت‌ باغ‌کاج‌، آب‌انبار حجت‌آباد، آتشکده‌ جعفرآباد، قلعه‌ حسن‌آباد، آب‌انبار عصرآباد،آب‌انبارهای‌ شیر و عمارت‌ سلطان‌ بُندرآباد از بناهای تاریخی این شهر کهن است.