ترکیه در رقابت با ایران و کردها در حمله به موصل شرکت می‌کند

0
144

رییس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، هشدار می دهد که محال است کشورش از عملیات بازپس گیری شهر موصل توسط دولت عراق کنار گذاشته شود. او تأکید می کند که نه فقط ارتش ترکیه در عملیات بازپس گیری کنترل موصل شرکت خواهد داشت، بلکه بر سر میز مذاکره نیز حضور خواهد یافت.

در توجیه این سخن، رییس جمهوری ترکیه تأکید می کند که کشورش ۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در موصل علاوه بر اعراب، ترکمن ها و کردها نیز سکونت دارند که به گفتۀ اردوغان از “برادران” ترکیه به شمار می روند. رجب طیب اردوغان هشدار داده است که اگر دولت عراق مانع از شرکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل شود، دولت آنکارا رأساً تدابیر جداگانه ای اتخاذ خواهد کرد.

دولت اردوغان مخالف حضور گروه های شبه نظامی شیعه طرفدار ایران و همچنین واحدهای مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه در عملیات آزادی سازی موصل است. معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه در اظهاراتی جداگانه می گوید : تغییر تعادل جمعیتی و دینی موصل نتایج خطرناکی در پی خواهد داشت.

تدارک حمله به موصل منشاء تنش های سیاسی میان دولت های بغداد و آنکارا بوده است. به منظور کاستن از این تنش ها، دولت آنکارا امروز دوشنبه هفدهم اکتبر یک هیئت نمایندگی را راهی بغداد کرد تا در خصوص حمله به موصل و حضور نظامی ترکیه در شمال عراق با مقامات این کشور گفتگو کند. مقامات بغداد از حضور نظامی ترکیه در شمال عراق به عنوان “نیروهای اشغالگر” یاد می کنند.

همزمان با این تحولات “استفن اُبرین” معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه، نسبت به پی آمدهای فاجعه بار انسانی حمله به موصل هشدار داده است. در این حال، سازمان غیردولتی “نجات کودکان” از نیروهای درگیر در عملیات نظامی موصل خواسته است که با گشودن یک “معبر بشردوستانه” به ۵۰۰ هزار کودک و دیگر ساکنان غیرنظامی موصل امکان بدهند که از این شهر خارج بشوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ خانم “لیز گراند”، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل در عراق، گفته است که اگر داعش دور محلات غیرنظامیان موصل بمب گذاری و تک تیراندازانش را در نقاط استراتژیک شهر مستقر کند، آنوقت می تواند از ساکنان موصل به عنوان سپر انسانی استفاده نماید.