تروریست دستگیرشده قصد حمله به فرودگاه‌ برلین را داشته است

0
177

جابر البکر، تروریست سوری که در شهر لایپزیگ آلمان دستگیر شد، قصد داشته است که حملات گسترده‌ای را در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار آلمان انجام دهد. او همچنین با گروه تروریستی “دولت اسلامی” در ارتباط بوده است.

هانس گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، در یک مصاحبه با شبکه سراسری تلویزیون آلمان اعلام کرد که این سازمان هشدارهای امنیتی در این باره دریافت کرده که تروریست دستگیر شده در لایپزیگ قصد داشته قطارهای آلمان را هدف حمله خود قرار دهد.

به گفته ماسن آخرین هدف جابر البکر حمله به فرودگاه برلین بوده است. او گفته است که سازمان امنیت آلمان از اوایل سپتامبر هشدارهایی دریافت کرده مبنی بر اینکه مراکز حساس و ساختارهای آلمان قرار است مورد حمله تروریستی قرار بگیرند.

از آن زمان تا پنج‌شنبه گذشته (۶ اکتبر/ ۱۵ مهر) حدود یک ماه طول کشید تا اداره امنیت آلمان متوجه شد چه کسی می‌تواند با این حملات در آلمان مرتبط باشد. سپس فرد مظنون به طور ۲۴ ساعته تحت مراقبت و کنترل نامحسوس قرار گرفت.

به گفته رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان، جابر البکر پس از آنکه از یک فروشگاه محصولات یک یورویی چسب گرم خرید با حمله کماندوهای ویژه دستگیر شد. در پی این دستگیری تمامی دستورات امنیتی به مورد اجرا درآمد زیرا فرض بر این بود که این ماده شیمیایی آخرین ماده‌ای است که این تروریست برای ساختن بمب خریده است.

اولین حمله کماندوهای ویژه آلمان برای دستگیری البکر در شهر کمنیتس با شکست روبرو شد. این حمله شنبه شب و پس از آن انجام شد که اداره امنیت آلمان هشداری درباره یک آپارتمان مشکوک در محله کاپل کمنیتس دریافت کرد. مرد ساکن این خانه اما علیرغم تیراندازی پلیس موفق به فرار شد. هنوز مشخص نیست که آیا این فرد همان جابر البکر بوده یا نه.

پلیس در این خانه یک و نیم کیلوگرم مواد منفجره قوی کشف کرد که می‌تواند نوعی از ماده منفجره بسیار قوی و خطرناکی باشد که در حملات پاریس و بروکسل مورد استفاده قرار گرفته بود.

یه گزارش دویچه وله؛ دو روز پس از این عملیات در روز دوشنبه جابر البکر در لایپزیگ دستگیر شد. او پس از فرار از کمنیتس در ایستگاه قطار لایپزیگ از یکی از هم‌وطنان خود خواسته بود که در خانه او بخوابد. این جوان سوری نیز پس از آن‌که متوجه می‌شود به چه کسی پناه داده پلیس را با خبر می‌کند.البکر ۲۲ ساله در فوریه ۲۰۱۵ ابتدا به مونیخ و سپس به کمنیتس آمده بوده است.