تروئیکای اروپایی: جمهوری اسلامی تنش‌زایی اتمی را متوقف کند

0
214

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان موسوم به «تروئیکای اروپایی»، از جمهوری اسلامی خواستند «تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند» و به میز مذاکره بازگردد.

این سه کشور در بیانیه‌‌ای مشترک که شب پنج‌شنبه منتشر شد، اقدامات جمهوری اسلامی در محدود کردن همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و هشدار دادند این اقدامات صرفا وضعیت موجود را وخیم کرده و تلاش‌ها را برای احیای «برجام» پیچیده‌تر می‌کند.

شورای حکام‌ آژانس، چهارشنبه 18 خرداد، قطعنامه‌ای در محکومیت جمهوری اسلامی پیرامون پیداشدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام‌نشده در ایران صادر کرد و خواستار همکاری کامل جمهوری اسلامی با این نهاد شد.

یک روز پس از صدور قطعنامه، رافائل گروسی، مدیر آژانس گفت که جمهوری اسلامی روند برداشتن 27 دوربین نظارتی از سایت‌های هسته‌ای در سراسر این کشور را آغاز کرده است.

العربیه نوشت؛ در بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: «از ماه مارس یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است. متاسفیم که جمهوری اسلامی از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد این توافق استفاده نکرد. ما همچنان از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد.»

تروئیکای اروپا از جمهوری اسلامی خواسته است تا اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر گیرد، توسعه هسته‌ای خود را متوقف کند و توافقی که برای بازگرداندن «برجام» روی میز است را فوراً امضا کند.