تروئیکای اروپایی: برجام به زودی پوچ می‌شود

0
182

دیپلمات‌های ارشد «تروئیکای اروپایی» که برای مذاکره به منظور احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» در وین پایتخت اتریش حضور دارند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با توجه به پیشرفت سریع صنایع هسته‌ای جمهوری اسلامی، برجام به زودی «پوچ» می‌شود.

دوشنبه 13 دسامبر، دیپلمات‌های سه کشور قدرتمند اروپا یعنی بریتانیا، فرانسه، و آلمان در بیانیه خود تصویری «بدبینانه» از احتمال احیای برجام ارائه دادند و گفتند: «تا این لحظه، ما هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی بپردازیم».

دیپلمات‌های اروپایی افزودند: «ما مواضع جدید جمهوری اسلامی را مغایر با برجام یا فراتر از آن می‌دانیم، و در بحث با آن زمان گرانبهایی را از دست می دهیم. زمان رو به اتمام است. بدون هیچ پیشرفتی در مذاکرات، و با نظر به پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، برجام به زودی پوچ می‌شود.»

العربیه به نقل از رویترز نوشت، به گفته این دیپلمات‌ها، طی شش دور اول مذاکرات هسته‌ای بین ماه‌های آوریل و ژوئن امسال، «پیشرفت‌های چشمگیر»ی حاصل شد. اما پس از به ریاست جمهوری رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، مذاکرات رو به عقب حرکت کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت که در دور هفتم مذاکرات که 29 نوامبر آغاز شد، رژیم جمهوری اسلامی هرگونه مصالحه‌ای که پیشاپیش کرده بود را رد کرد، امتیازاتی که دیگران داده بودند را «به جیب زد»، و خواستار امتیازات بیشتر شد.

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین، روز دوشنبه با رد پیش‌نویس دور ششم مذاکرات هسته‌ای، گفت «اختلافات زیادی» در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در این پیش‌نویس وجود دارد، و جمهوری اسلامی منتظر پیشنهادهای طرف مقابل است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود تاکید کرد: «این ناامیدکننده است، زیرا طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم‌های مرتبط با برجام را حذف می‌کند، و در عین حال نگرانی‌های ما درباره عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را برطرف می‌کند، آشکارا در دیدرس قرار دارد، و از تابستان گذشته چنین بوده است».