تردد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و خانواده آنها در نیویورک محدود شد

0
171

دولت آمریکا با ارسال یادداشتی به نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، محدودیت‌های تازه‌ای را که برای تردد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان در نیویورک وضع کرده، به آنها اطلاع داده است.

پیش از این مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال این محدودیت ها خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز می گوید نسخه‌ای از این نامه رسمی را دیده که در آن دولت آمریکا محدودیت تردد دیپلمات های جمهوری اسلامی و خانواده هایشان را به اطلاع نمایندگی جمهوری اسلامی رسانده است.

بر اساس این نامه، دیپلمات های مقیم جمهوری اسلامی و اعضای خانواده هایشان فقط مجاز به تردد در محدوده دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی، اقامتگاه یا منزل رسمی نماینده جمهوری اسلامی و ساختمان سازمان ملل متحد هستند که شامل شش خیابان می شود. جز این مسیر، دیپلمات های جمهوری اسلامی و اعضای خانواده شان اجازه دارند برای ورود یا خروج از خاک ایالات متحده، به فرودگاه جان اف کندی نیویورک هم بروند.

ایالات متحده آمریکا همین محدودیت ها را از هفته جاری علیه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته است. آقای ظریف برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد از چهار روز پیش در نیویورک به سر می برد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا همزمان با شروع این سفر گفته بود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی تنها اجازه دارد بین دفتر سازمان ملل و نمایندگی جمهوری اسلامی در آمریکا و محل اقامت نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل تردد کنند.

آقای پومپئو گفته “دیپلمات های ایالات متحده در ایران حضور ندارند، بنابراین ما هم دلیلی برای اینکه دیپلمات های جمهوری اسلامی آزادانه در نیویورک چرخ بزنند نمی بینیم”.

دیپلمات های جمهوری اسلامی قبل از این اجازه خروج از شعاع ۴۰ کیلومتری ساختمان سازمان ملل را نداشتند.

تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در ماه های اخیر افزایش یافته اما هر دو کشور می گویند علاقه ای به درگیری نظامی با یکدیگر ندارند.

پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ارتش امریکا از سوی جمهوری اسلامی، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته بود که ده دقیقه پیش از حمله به نقاطی در ایران از این تصمیم منصرف شده بود.

محمدجواد ظریف در سفر اخیرش به نیویورک به بی بی سی گفته است که زمانی که آقای ترامپ، دستور حمله به چند هدف را در پاسخ به سرنگونی هوایپمای بدون سرنشین آمریکایی داد، به او گفته شد جمهوری اسلامی هم در دفاع از خود اقدام خواهد کرد.

آقای ظریف در سفرهای خود به نیویورک در برخی از اندیشکده ها در این شهر حاضر می شد و درباره سیاست های نظام جمهوری اسلامی، سخنرانی می کرد اما در سفر تازه خود به هیچ موسسه ای نرفته و صرفا با رسانه ها مصاحبه کرده است.

به گزارش بی بی سی؛ او در توییتر خود در پست های مختلفی، لینک اینترنتی مصاحبه هایش را منتشر کرده و توضیح داده که هریک از گفت‌وگوها را یا در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی یا در دفتر نمایندگی انجام داده است. این دو ساختمان، از سه اماکنی است که آمریکا اجازه داده وزیر خارجه یا دیپلمات های جمهوری اسلامی در آن حضور داشته باشند.