ترایدنت Iceni سریع‌ترین خودروی اسپرت دیزلی جهان

0
175

 شاید برای خیلی از ما Trident یادآور آدامس‌های خوشمزه و رنگارنگی باشد که در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود، اما واقعیت آن است که این نام برای دوست‌داران دنیای خودرو مفهوم کاملا متفاوتی دارد. ترایدنت یکی از برندهای انگلیسی است که تخصص آن تولید خودروهای اسپرت است و اخیرا از تازه‌ترین محصول خود رونمایی کرده است.

مدل جدید Iceni که ترایدنت آن را «سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروی اسپرت دیزلی دنیا» می‌نامد، می‌تواند ضمن رسیدن به سرعت 306 کیلومتر بر ساعت، مسافت 3219 کیلومتری را تنها با یک باک سوخت طی کند.

اگرچه تاریخچه ترایدنت به دهه 1960 – 1340 باز می‌گردد، اما بازگشایی مجدد آن در سال 2005 -1384 رخ داد؛ زمانی‌که فیل بیون و دنیل موناگان تصمیم گرفتند روح تازه‌ای در آن بدمند.

خیلی زود و در سال 2008 – 1387، آنها نخستین محصول خود را با نام Iceni معرفی کردند؛ اما همانند سایر برندهای مرموز و تازه احیا شده خودروهای اسپرت در چرخه بازآرایی و بهبود محصول گرفتار شدند، و نهایتا در سال 2011 -1390 محصول ممتاز خود را به بازار ارائه کردند. از آن زمان تا به امروز، ترایدنت مشغول ارائه مدل‌های جدیدتر و کارآمدتر است و هر چند وقت یکبار، بازار را با محصولات خود غافلگیر می‌کند.

در زیر بدنه نرم و منحنی‌اش، Iceni از موتور پرتوان 6.6 لیتری و 8 سیلندر دیزلی توربو نیرو می‌گیرد که 395 اسب‌بخار توان دارد؛ و به لطف فناوری ازدیاد گشتاور ترایدنت، گشتاور خیره کننده 949 نیوتن-متر را تولید می‌کند. هدف اصلی ترایدنت از ساخت مدل جدید این بود که با استفاده از فناوری ثبت اختراع شده‌اش، عملکرد خودروهای اسپرت با موتورهای غول‌پیکر و حجیم را با مصرف سوخت پایین خودروهای کم‌مصرف ترکیب کند. نخستین آزمایش جاده Iceni نشان دارد که این خوردو توانسته است راندمان مصرف سوخت را به میزان 50 درصد بهبود بخشد.

مسئولان ترایدنت در بیانیه رسمی خود آورده‌اند: «در باور عموم، این اسب‌بخار (قدرت) خودرو است که توان، سرعت و راندمان مصرف سوخت را تعیین می‌کند؛ اما در حقیقت تمام اینها به گشتاور باز می‌گردد. ترایدنت حق اختراع روشی منحصر به فرد را به ثبت رسانده که با ازدیاد گشتاور خودرو، عملکرد و راندمان آن را بهبود می‌بخشد و آن را برای خوردوهای اسپرت به کار گرفته است.»

سقف سرعت این خودرو که هم می‌تواند با گازوئیل حاصل از تقطیر نفت خام و هم گازوئیل زیستی (بیودیزل) کار کند، 306 کیلومتر بر ساعت است و شتاب‏‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها 3.7 ثانیه طول می‌کشد. ترایدنت سیستم گیربکس شش سرعته خودکار و دیفرانسیل مخصوص خود را برای این خودرو طراحی کرده است. شاسی این خودرو از جنس کلاس ویژه فولاد ضدزنگ است، که به دلیل استحکام و صلبیت پیچشی آن انتخاب شده است. در داخل و بیرون این خودرو، مجموعا 39 قطعه سفارشی مشاهده می‌شود که از چرخ‌ها و صندلی‌ها گرفته، تا عقربه‌ها و دریچه‌های کولر خودرو را شامل می‌شود.

علاوه بر مدل استاندارد، امکان نصب چندین بسته تقویتی سفارشی روی Iceni وجود دارد. از آن جمله می‌توان بسته Track Pack اشاره کرد: موتوری با 660 اسب‌بخار و 1424 نیوتن-متر گشتاور، که همراه با دیفرانسیل اصلاح شده برای افزایش شتاب خودرو، و همچنین سیستم تعلیق به روزرسانی شده برای نگاه داشتن خودرو روی جاده در سرعت‌های ارائه می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ طراحی بدنه Iceni یادآور خوردوهای اسپرت کلاسیک انگلیسی مانند جگوار E-Type است. مدل کانورتبل (سقف تاشو) این خوردو طرحی شبیه به T دارد که به صفحات کنترل مجزا برای راننده و سرنشین مجهز است. بخش پایین بدنه Iceni از قسمت کاپوت آغاز شده و به شکل یکپارچه با عبور از زیر اتاق، به قسمت عقبی فربه خودرو می‌رسد. این خودرو با قیمت پایه 162 هزار دلار عرضه خواهد شد و به گفته مسئولان ترایدنت، از هم اکنون نیز فهرست انتظاری برای تعداد محدود تیراژ برنامه‌ریزی شده مدل‌های مختلف وجود دارد.

ترجمه؛ محمود حاج‌زمان