“تراکتور” در نقش “آمبولانس”، کاسه درد بیماران سوخته همیشه لبریز است!

0
176

بیماران سوختگی که به قول قائم مقام وزیر بهداشت،‌صدایشان به هیچ رسانه ای نمی رسد، بیمارانی از جنس فقرند. اما این بار آتش این فقر نه تنها دامن 25 نفر از اهالی روستایی در شهرستان خوی را گرفته بلکه نفس مسئولان را هم از تلاش های بی نتیجه بند آورده است.

چهارشنبه گذشته در شهرستان خوی حادثه انفجار گاز پیکنیک و در پی آن انفجار سه کپسول گاز، آن چنان رسانه ای نشد تا جایی که شنبه شب وزیر بهداشت تیمی را بسیج کرد تا مصدومان را برای درمان های تخصصی به بیمارستان هایی در تهران،‌تبریز و اصفهان اعزام کنند. هواپیمای اختصاصی،‌ بالگرد و آمبولانس هایی که به سمت ارومیه روانه شدند،‌ نشان از پیگیری بالای وزارت بهداشت برای انتقال این مصدومان داشت.

هر روز از بستری بودن این بیماران در بیمارستان شهید مطهری تهران،‌ با خبر فوت دو نفر از آنها به پایان می رسید تا اینکه امروز صبح نیز تنها بازمانده این حادثه جان خود را از دست داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اقوام این بیماران از انتقال آنها توسط تراکتور و ماشین های عبوری می گفتند،‌از آتش نشانی که سالهاست به طور مداوم توسط استانداران افتتاح می شود و هیچ پرسنلی ندارد، از پمادی که برای داشتن ذره ای از آن تلاش می کردند و کمربندی که به بدن پسر عمویشان چسبیده بود و هیچ وسیله ای برای بریدنش نداشتند.

وابستگان هم ضرورت انتقال مجروحان آتش سوزی را نمی دانستند. معاون درمان وزارت بهداشت علت را اعمال درمان های تخصصی تر خواند. درمان های تخصصی که مسلما نمی توانند مرهمی برای سوختگی بالای 80 درصد باشند.

نمازی مدیر پرستاری بیمارستان شهید مطهری در خصوص علت فوت هر 5 نفر انتقال یافته به تهران گفت: از روز اول این افراد با آسیب‌های استنشاقی شدید وارد بیمارستان مطهری شدند و وضعیت بسیار وخیمی‌ داشتند به جرأت می‌توان گفت نجات جان این گونه افراد در هیچ کجای دنیا کار آسانی نیست.

مدیر پرستاری بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری عنوان کرد: تمام امکانات برای حفظ جان این افراد را به کار گرفتیم و از لحاظ دارویی و تجهیزات هیچ کمبودی نداشتیم.

اینکه در تهران هیچ کمبودی از لحاظ تجهیزات نداریم درست،‌ اما آیا این وفور تجهیزات در تهران کافیست؟

وزیر بهداشت در تمام برنامه های مربوط به سوختگی، 80 درصد افرا درد معرض خطر را فقرا خوانده است.بیماری فقرا،‌همانگونه که از نامش پیداست در مناطق محروم گریبان گیر مردم می شود،‌ شهرستان خوی گرفتار شد اما نه آمبولانسی برای انتقال مصدومان حضور داشت و نه پماد و باندا‍ژی در بیمارستان برای تسکین درد سوختگان یافت می شد.

محمد آقاجانی در توضیح اقدامات وزارت بهداشت بیماران مبتلا به سوختگی گفت: در حال حاضر تعداد تخت‌های سوختگی کشور حدود ۸۰۰ تخت است و بر اساس طرح سطح‌بندی خدمات درمانی، نیاز کشور به ۲۰۰۰ تخت سوختگی کاملا ملموس و مشهود است.

هدفگذاری مشخص است اما جان تعداد انگشت شمار بازماندگان حادثه خوی، ‌توانایی انتظار برای تجهیز تخت ها، بخش ها و بیمارستان ها را ندارد. نیروهای اور‍ژانس در مناطق محروم مستقرند اما احتمالا شهرستان خوی و ده ها روستا و شهرستان دیگر از قلم انداخته افتاده است.