ترامپ معافیت از تحریم برخی همکاری‌های اتمی با جمهوری اسلامی را تمدید می‌کند

0
138

روزنامۀ واشنگتن پست در شمارۀ روز خود سه شنبه سی ام ژوئیه نوشت که آمریکا به زودی معافیت برخی طرح های مربوط به عدم گسترش سلاح های اتمی را از نو تمدید خواهد کرد. این طرح ها که به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی مربوطند به روسیه، چین و شماری از کشورهای اتحادیۀ اروپا اجازه می دهد که به همکاری خود با جمهوری اسلامی ادامه بدهند.

به نوشتۀ واشنگتن پست در نشستی که به همین منظور هفته گذشته در دفتر رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید برگزار شد، دونالد ترامپ از موضع وزیر خزانه داری آمریکا، استیون منوچین، در مقابل مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، و جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی آمریکا، حمایت کرده است.

واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه که نخواسته اند نام شان فاش شود نوشته است که در این نشست وزیر خزانه داری آمریکا تأکید کرده بود که اگر آمریکا معافیت های خود را تمدید نکند، واشنگتن ناگزیر است شرکت های روسی، چینی و اروپایی را که برای جلوگیری از دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی در این کشور فعال هستند هدف تحریم های خود قرار بدهد.

جمهوری اسلامی در چارچوب توافق اتمی سال ۲۰۱۵ تعهد کرده بود که تأسیسات اتمی اراک و فوردو را به گونه ای تغییر بدهد که نتواند سوخت اتمی قابل استفاده در تولید سلاح اتمی را تولید کند.

در ماه مه گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ بریتانیا معافیت اعطا شده در چارچوب این توافق را به روسیه، چین و اتحادیۀ اروپا به مدت نود روز تمدید کرد، در حالی که پیشتر این معافیت را به مدت صد و هشتاد روز تمدید کرده بود. با این حال، آمریکا از تمدید معافیت مبادلات نفتی با جمهوری اسلامی خودداری کرده است.

به گزارش رادیوفرانسه؛ واشنگتن پست نوشته است که وزارت خزانه داری آمریکا خواستار زمان بیشتر برای ارزیابی نتایج پایان یافتن معافیت های آمریکا شده است. روزنامۀ آمریکایی به نقل از یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا افزوده است که هدف نهایی آمریکا خاتمه دادن به تمام این معافیت ها است.