ترامپ مصوبه کنگره برای کاهش اختیارات نظامی‌اش علیه جمهوری اسلامی را وتو کرد

0
225

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده شامگاه چهارشنبه 6 ماه مه 2020 حق وتو را علیه مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که اختیارات نظامی او علیه جمهوری اسلامی را محدود می‌کند، بکار برد.

به گزارش خبرگزاری‌ها کاخ سفید شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حق وتو را علیه مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیاراتش برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی به کار برده است.

مصوبه‌ای بسیار توهین آمیز

ترامپ در ساعت‌های پایانی چهارشنبه در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید انتشار یافت مصوبه کنگره برای محدود کردن اختیاراتش برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی را «مصوبه‌ای بسیار توهین آمیز» خواند.

او در این‌باره گفت که طرح این مصوبه را دمکرات‌ها و در چارچوب استراتژی‌شان برای پیروزی در انتخابات 3 نوامبر و از طریق ایجاد شکاف در حزب جمهوری‌خواه ارائه داده بودند.

ترامپ گفت که موافقت تعداد «معدودی از جمهوری‌خواهان» با این طرح آب به آسیاب دمکرات‌ها ریخته و باعث تضعیف قدرت رئیس جمهوری و نقض ماده دوم از قانون اساسی می‌شود که زندگی شهروندان آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

ترامپ همچنین اشاره کرد که این مصوبه کنگره باعث تضعیف توان رئیس جمهوری برای دفاع از نیروهای آمریکایی، منافع ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش می‌شود.

کشته شدن سلیمانی تنش ایجاد نکرده است

در همین راستا ترامپ افزود آن‌گونه که ارائه دهندگان طرح این مصوبه وانمود کرده و ابراز نگرانی می‌کردند هدف قرار دادن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ژانویه گذشته باعث تنش خطرناک و انجام حملاتی علیه ایالات متحده نشده است.

العربیه نوشت؛ کنگره آمریکا در ماه مارس گذشته پیش‌نویس طرحی را ارائه داد که با موافقت دمکرات‌ها و بخشی از قانونگذاران جمهوری‌خواه به تصویب رسیده و اختیارات رئیس جمهوری آمریکای برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود می‌کرد.