ترامپ در گفتگوی تلفنی با ماکرون: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نخواهند شد

0
124

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود، یکبار دیگر تأکید کرد که تحریم‌ها علیه دولت جمهوری اسلامی لغو نخواهند شد. تأکید قاطعانه رئیس جمهوری آمریکا بر ادامه تحریم‌های آمریکا علیه دولت جمهوری اسلامی، در حالی گزارش می‌شود که طرح فرانسه برای کاهش فشار مالی بر دولت جمهوری اسلامی با ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیادر دلاری عملاً با ناکامی روبرو شده و دولت جمهوری اسلامی از امروز گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به اجرا گذاشته است.

جود دییر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۶ سپتامبر/ ۱۵ اردیبهشت، در توییتر خود از تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با دونالد ترامپ خبر داد و گفت که در این گفت‌گو طرح فرانسه برای حفظ توافق هسته‌ای با دولت جمهوری اسلامی مطرح شد و رئیس جمهوری آمریکا «بار دیگر تأکید کرد که لغو تحریم‌های دولت جمهوری اسلامی در این زمان در دستور کار نیست و اتفاق نخواهد افتاد».


با این وجود، امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ درباره تهدید اتمی دولت جمهوری اسلامی و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس موضع مشترکی دارند. کاخ سفید می‌گوید که در گفتگوی تلفنی دیشب، رهبران دو کشور در زمینه ازبین بردن تهدید اتمی دولت جمهوری اسلامی و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس توافق کردند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها بین دولت جمهوری اسلامی و آمریکا اقدام به تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای کرده و چندین بار تلفنی با حسن روحانی، همتای خود در دولت جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است. این تلاش‌ها در نشست کشورهای “گروه ٧” در “بیاریتز” و با دیدار غیرمنتظره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به “بیاریتز” به اوج خود رسید و در همان حال، خوش‌بینی‌ها درباره تنش‌زدایی بین آمریکا و دولت جمهوری اسلامی با میانجیگری فرانسه افزایش یافت. همچنین گمانه‌زنی‌هایی در خصوص دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و جمهوری اسلامی مطرح شده بود.

به موازات تلاش‌های امانوئل ماکرون در “بیاریتز”، تلاش‌های فرانسه برای گفتگو با هیأت دولت جمهوری اسلامی و ایجاد یک خط اعتباری ۱۵میلیادر دلاری از سوی اروپا برای دولت جمهوری اسلامی، در برابر پیش‌خرید بخشی از نفت دولت جمهوری اسلامی مطرح شد. تلاش فرانسه بر این محور متمرکز شده بود که با اعطای این خط اعتباری، دولت جمهوری اسلامی موافقت کند تا از کاهش تعهدات برجامی خود عقب‌نشینی کرده و کاملاً به مفاد توافق اتمی و برجام پایبند بماند.
این موضوع در جریان نشست خبری مشترک رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در روز پایانی نشست “گروه ٧” در “بیاریتنز” در ۲۶ اوت نیز به صورت گذرا مورد اشاره آنان قرار گرفت.
در این نشست خبری، دونالد ترامپ در پاسخ به سئوالی در مورد تسهیلات مالی برای دولت جمهوری اسلامی گفت که اگر دیگران بخواهند یک خط اعتباری در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار دهند، چنین اقدامی امکان‌پذیر است زیرا منابع نفتی دولت جمهوری اسلامی، به عنوان پشتوانه این اعتبار است.

به رغم توافق‌های تلویحی دونالد ترامپ درباره ایجاد یک خط اعتباری، هنگامی که تلاش‌های فرانسه و اروپا برای ایجاد چنین خط اعتباری به مراحل جدی رسید، دونالد ترامپ و مقامات آمریکایی مخالف خود را با ایجاد این خط اعتباری اعلام کردند.
در واقع فرانسه و اروپا، ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیادر دلاری در ازای پیش خرید نفت از دولت جمهوری اسلامی را موکول به برداشتن برخی از تحریم‌های نفتی آمریکا برای خرید نفت دولت جمهوری اسلامی کردند.
مقامات آمریکایی نیز قاطعانه اعلام کردند این کشور کمپین فشار حداکثری علیه دولت جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است و با هر طرحی که تأثیرات این سیاست آمریکا در قبال دولت جمهوری اسلامی را کاهش دهد مخالفت خواهند کرد.

در این راستا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ١٣ شهریور/‌ ٤ سپتامبر در کاخ سفید و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص احتمال دیدار با حسن روحانی گفت که چنین دیداری ممکن است، اما ایالات متحده تحریم‌ها علیه دولت جمهوری اسلامی را لغو نخواهد کرد. او همچنین گفت «نمی‌دانم؛ من خیلی از اقدامات رئیس جمهوری ماکرون تشکر می‌کنم، اما ما از طریق امانوئل ماکرون مسائل را دنبال نمی‌کنیم… افراد مستقیماً با ما تماس می‌گیرند و ما مجبور نیستیم مسائل را از طریق کشورهای دیگر دنبال کنیم. ما نیازی به دیگر کشورها نداریم؛ اگر بخواهیم، مستقیماً وارد مذاکره خواهیم شد.«

در همین زمینه، برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که «کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه دولت جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت و هیج معافیتی برای خرید نفت ایران اعطا نخواهد شد».

به گزارش رادیوفرانسه؛ او تأکید کرد «ایالات متحده آمریکا، دیروز و امروز تحریم‌های جدیدی را علیه دولت جمهوری اسلامی اعمال کرده‌ است و تحریم‌های بیشتری نیز در راه است». وی گفت: «دیگر از این واضح‌تر نمی‌توانیم بگوییم که کارزار فشار حداکثری ما چقدر جدی است و زمانی هم که معافیت‌های خرید نفت از دولت جمهوری اسلامی را برداشتیم، به طور قاطع این موضوع را مشخص کردیم.»