ترامپ تا ۸ روز دیگر نظر خود را درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی به کنگره اعلام می‌کند

0
261

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است تا ۱۲ اکتبر/ ٢٠ مهرماه جاری نظر خود را درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی به کنگره کشورش اعلام کند، برخی مقامات کاخ سفید می‌گویند که او در پی واگذارکردن تصمیم‌گیری درباره برجام به این کنگره است.

براساس یک قانون، رئیس جمهوری آمریکا باید هر ۹۰ روز نظر خود را درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی اعلام کند و درباره اینکه لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و منافع ایالات متحده بوده به کنگره توضیح دهد.

به گفته برخی مقامات کاخ سفید، با توجه به اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره توافق اتمی و همچنین انتقادات وی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه آزمایش موشک‌های بالستیک، انتظار می‌رود وی اعلام کند که توافق اتمی دیگر در راستای منافع و سیاست‌های ایالات متحده نیست.

دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم خود را درباره برجام گرفته و آن را اعلام خواهد کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که برای تصمیم‌گیری درباره برجام، چندین گزینه مطرح شده که آنها را به رئیس جمهوری اعلام خواهد کرد.

پیش از این، کاخ سفید جمهوری اسلامی را به عدم پایبندی به “روح” برجام متهم کرده بود و دونالد ترامپ ماه سپتامبر گذشته ضمن انتقاد از توافق اتمی جمهوری اسلامی گفته بود که این یکی از بدترین توافق‌هایی بوده که دولت آمریکا در تاریخ خود امضاء کرده است.

وی همچنین اعلام کرده بود که از طرف‌های غربی امضاءکننده این توافق، خواسته تا بار دیگر دربارۀ آن مذاکره کنند.

برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، در تیرماه سال ۱۳۹۴ میان جمهوری اسلامی و ۶ قدرت جهانی به تصویب رسید. براساس این توافق، در ازای محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌هایی که علیه این کشور به دلیل برنامه‌های هسته‌ای آن به اجرا گذاشته شده بود لغو می‌شود.

در حالی که ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرده که اطلاعات رسیده به وی حاکی از پایبندی جمهوری اسلامی به توافق اتمی است، عصر روز چهارشنبه ۴ اکتبر/ ۱۲ مهر نیز سفرای کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه و همچنین سفیر اتحادیه اروپا، در سنای آمریکا با سناتور ریچارد دوربین درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. برخی مقامات دیگر آمریکایی نیز در این دیدار شرکت داشتند.

تاکنون، برخی مقامات این کشورهای اروپایی، ضمن اعلام نظر خود درباره برجام، با اظهارات دونالد ترامپ  مخالفت کرده‌اند.

اواخر سپتامبر گذشته نیز سفرای چهار کشور عربی با حضور در واشنگتن ضمن اعلام مخالفت کشورهای‌شان با مذاکره مجدد درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی از بررسی برای فشارهای احتمالی تکمیلی علیه جمهوری اسلامی حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برجام را «بهترین توافق ممکن» خوانده و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، ضمن اعلام حمایت کشورش از برجام گفت که این توافق، عامل مهمی در جلوگیری از تجهیز جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است.