ترامپ: به جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهیم به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد

0
193

صدراعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا پس از دیداری رسمی در کنفرانس خبری‌ مشترک شرکت کردند. ترامپ گفت، اجازه نمی‌دهد که “رژیم جنایتکار” جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد. مرکل نیز خواستار مذاکره بر سر برنامه موشکی جمهوری اسلامی شد.

روز جمعه ۲۷ آوریل  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از ملاقات چند ساعته خود در واشنگتن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

ترامپ در این نشست خبری جمهوری اسلامی را “رژیمی جنایتکار” خواند که “خشونت و خونریزی و هرج‌ و مرج در خاور نزدیک” را ترویح می‌کند.

او گفت، باید شرایطی فراهم شود که جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

ترامپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان حمله نظامی به جمهوری اسلامی گفت: «من نمی‌خواهم در این کنفرانس بگویم که در مقابله با جمهوری اسلامی خشونت نظامی به‌کار می‌بریم یا نه، اما من به شما قول می‌دهم که به جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهیم به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد.»

مرکل نیز در پاسخ به پرسشی درباره خروج آمریکا از برجام و در پی آن، امکان تلاش جمهوری اسلامی برای  ادامه برنامه هسته‌ای خود گفت: «موضع ما مشخص است. برجام کامل نیست اما سند مهمی است که می‌تواند پایه محکمی برای گام‌های بعدی باشد. ما منتظریم که ببینیم آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد. جمهوری اسلامی و تمام منطقه برای ما اروپایی‌ها خیلی مهم است و ما با دقت فعل و انفعالات آنجا را رصد می‌کنیم.»

صدراعظم آلمان در ادامه اظهار داشت: «ما آلمانی‌ها هم معتقدیم که باید در رابطه با برنامه موشکی جمهوری اسلامی و نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه مذاکره کنیم. آلمان و آمریکا برای پایان‌ دادن به خونریزی در سوریه همکاری تنگاتنگی دارند.»

ترامپ در آخرین دیدار خود با مرکل حتی از دست‌ دادن با او در برابر خبرنگاران خودداری کرده بود.

به گزارش دویچه وله؛ پیش از مرکل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز تلاش کرده بود، با رئیس جمهور آمریکا در رابطه با موضوعات یادشده به توافق برسد. او قصد داشت که ترامپ را به ماندن در برجام ترغیب کند، اما در نهایت اظهار داشت که گمان می‌کند، رئیس جمهور آمریکا “به دلایل سیاسی داخلی” تصمیم به خروج کشورش از برجام خواهد گرفت.