ترامپ: احتمال پایان توافق هسته‌ای وجود دارد

0
273

رئیس جمهوری آمریکا تنها سه روز بعد از سخنرانی و اعلام عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای، می گوید پایان دادن کامل به توافق هسته‌ای کاملاً محتمل است. با این حال پرزیدنت ترامپ گفت: از اینکه لحن واکنش رهبران جمهوری اسلامی، ملایم بود، خوشحالست اما مطمئن نیست که آیا در پس این لحن، چیز دیگری نهفته است یا خیر.

آقای ترامپ روز دوشنبه ۲۴ مهر در نشست کابینه دولت خود گفت از تصمیم خود بسیار راضی است و از اینکه دهه هاست از آمریکا سوء استفاده می شده، خسته شده است.

او گفت بنظر بسیاری، تصمیم او صحیح بود اما گفت نمی تواند آینده را پیش بینی کند.

پرزیدنت ترامپ همچنین گفت رئیس جمهوری آمریکا گفت توافق برای آمریکا بسیار بد بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ استراتژی جدید واشنگتن در برابر جمهوری اسلامی رااعلام کرد و با بیان این که نمی‌تواند پایبندی جمهوری اسلامی به توافق اتمی دو سال پیش با قدرت‌های جهانی را تایید کند، گفت این توافق نقایص زیادی دارد، اما صحبتی از خروج از آن توافق نکرد.

دونالد ترامپ با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت، رژیم جمهوری اسلامی همچنان به دامن زدن به درگیری‌ و وحشت آفرینی در خاور میانه و ورای آن ادامه می‌دهد و پس از مشورت‌های گسترده با متحدانتمان امروز استراتژی جدید برای مقابله با طیف کاملی از فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنم.

وی با بیان این که اجرای این استراتژی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی آغاز می‌شود، اعلام کرد به وزارت خزانه داری ایالات متحده این اختیار را داده است تحریم‌های جدیدی علیه این نهاد انقلابی نظامی ایران، بابت حمایت از تروریسم و فعالیت های بدخواهانه آن، وضع کند.

دقایقی پس از سخنرانی پرزیدنت ترامپ، وزارت خزانه‌داری از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست دستور اجرایی مقابله با تروریسم جهانی و تحریم آن خبر داد. نخستین بار است که آمریکا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را تحت دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ خزانه داری برای مقابله با تروریسم جهانی تحریم می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ ایالات متحده جمهوری اسلامی را به نقض برجام از طریق بی ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی متهم می کند. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته ای تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با توانایی حمل کلاهک اتمی منع شده است.