تخریب کوه دماوند با توجیه گازرسانی به روستاهای لاریجان

0
367

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی از تخریب کوه دماوند در جریان گازرسانی به روستاهای لاریجان انتقاد کرد.

قاسم ميرزايي‌نيكو با اشاره به مشكلات فراوان محيط‌زيستي دماوند، اظهار داشت: متأسفانه هنوز پيگيري‌هاي مسئولان نتيجه نداده است.

او ادامه داد: در سال‌هاي گذشته مردم منطقه در اعتراض به فاجعه زيست‌محيطي در دماوند در پي گازرساني به چند روستاي لاريجان، زنجيره انساني تشكيل داده بودند كه با وعده‌هاي مسئولان وقت از ادامه اعتراض خود منصرف شدند اما مشكلات همچنان پابرجاست.

او در تشريح اين فاجعه محيط‌زيستي گفت: درست يك سال پيش در تاريخ ۳۱ شهريورماه پروژه‌اي با عنوان خط انتقال لوله گاز از دماوند براي گازرساني به بخش‌هايي از لاريجان در شهرستان آمل به‌ طول ۴۶ كيلومتر در بكرترين منطقه دماوند در ارتفاعات حدود 3هزار متري آغاز شد كه با توجه به ميزان تخريب محيط‌زيست و منابع طبيعي، حاميان محيط‌زيست نسبت به اين پروژه حساس شدند.

نماينده مردم دماوند در مجلس دهم خاطرنشان كرد: پس از بررسي‌هاي لازم متوجه شديم پروژه گازرساني بدون اخذ مجوزهاي لازم ازجمله ارزيابي زيست‌محيطي با سرعت و قدرت كار خود را آغاز كرده است.

عضو فراكسيون اميد در مجلس با بيان اينكه در طول فصل برف و سرماي زمستان نزديك به ۲۰۰ دستگاه ماشين‌آلات در ارتفاعات دماوند دست به تخريب محيط‌زيست زدند، تأكيد كرد: از آنجا كه گاز از عسلويه تا دماوند آمده، طبيعتا بايد از اين نقطه به ديگر نقاط كشور نيز انتقال يابد اما نبايد اين امر بدون كارشناسي و بي‌توجه به معيارهاي محيط‌زيستي انجام شود.

نماينده مردم دماوند در مجلس دهم با ابراز نگراني نسبت به افزايش اعتراض‌هاي مردمي اعلام كرد: خانم ابتكار و وزير نفت در جلسه‌هايي جداگانه قول دادند تا زماني كه رضايت مردم دماوند جلب نشود و كارشناسي‌هاي لازم انجام نگيرد، اجازه پيشروي داده نشود، اما متأسفانه اخيراً بار ديگر بي‌توجه به تخريب جدي محيط‌زيست دماوند، فعاليت‌هاي انتقال گاز از سر گرفته شد و تا اين لحظه خسارت‌هاي بسياري به كوه دماوند وارد كرده و منجر به ايجاد شكافي عظيم و عميق شده است.

به گزارش ایلنا؛ اين نماينده مجلس در نامه‌اي خطاب به محمدرضا تابش، رئيس فراكسيون محيط‌زيست مجلس دهم خواستار توجه بيشتر به اين مسئله شد. در بخشي از اين نامه آمده‌است: «نمايندگان عضو فراكسيون محيط‌زيست بايد بدانند كه به بهانه رساندن گاز به چند روستا در لاريجان بله لاريجان(!) چه مصيبتي در منطقه در حال شكل‌گيري است.»