تحریم 8 مقام جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب مرگ‌بار معترضان در ایران توسط بریتانیا

0
12

در پی تهدید‌های مکرر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه خبرنگاران شبکه خبری «ایران اینترنشنال» در لندن، وزیر خارجه بریتانیا کاردار سفارت رژیم جمهوری اسلامی در این کشور را احضار کرد.

دوشنبه اول اسفند، همزمان با این احضار دیپلماتیک، نیز از اعمال تحریم‌های جدید علیه 8 مقام جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات ضد‌حکومتی جاری در ایران، خبر داد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید بریتانیا علیه اعضای سپاه پاسداران از جمله فرمانده‌ان استانی سپاه که در مجروح کردن و کشتار کودکان نقش داشته‌اند و سه قاضی ارشد به دلیل صدور و اعمال مجازات‌های اعدام برای معترضان در ایران، وضع شده است.

در پی دستور جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا برای احضار کاردار جمهوری اسلامی، ویجی رنگاراجان، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، ضمن احضار مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی در لندن به او ابلاغ کرد که بریتانیا تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه جان خبرنگاران و آزادی رسانه‌‌ای را تحمل نخواهد کرد.

این احضار در حالی صورت گرفت که شبکه خبری ایران اینترنشنال روز شنبه اعلام کرد که به‌دلیل شدت گرفتن تهدیدها علیه جان خبرنگاران این شبکه، دفتر لندن این شبکه خبری به طور موقت فعالیت خبری خود را تعطیل و تمامی بولتن‌های خبری این شبکه به دفتر واشنگتن دی‌سی منتقل می‌شوند.

همزمان جیمز کلورلی نیز در بیانیه‌ای گفت: «بریتانیا همیشه در مقابل کشورهایی خواهد ایستاد که ارزش‌های اساسی آزادی بیان و رسانه‌ها را تهدید می‌کنند.»

العربیه به نقل از وب‌سایت دولت بریتانیا نوشت، او ادامه داد: «من از تهدیدهای مداوم جمهوری اسلامی علیه جان روزنامه‌نگاران مستقر در بریتانیا وحشت دارم و امروز نماینده جمهوری اسلامی را احضار کرده‌ام تا روشن کنم که این موارد تحمل نخواهد شد.»

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که این کشور «به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی، امروز (دوشنبه اول اسفند) هشت فرد دیگر را که مسئول نقض هولناک حقوق بشر در ایران، از جمله قتل کودکان هستند، تحریم کرده است.»

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد: «ما هرگز اجازه نخواهیم داد که تهدیدات جمهوری اسلامی بدون پاسخ باقی بماند.»

بنا بر این گزارش، مقامات تحریم شده شامل محمدتقی اصانلو، فرمانده نیروی زمینی سپاه در استان‌های آذربایجان غربی و کُردستان، محمد کرمی، فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه در استان سیستان و بلوچستان، موسی آصف الحسینی، قاضی شبکه یک دادگاه انقلاب کرج که در صدور احکام اعدام و زندان‌های بلندمدت برای معترضان در این استان مسئولیت داشته و دارد؛ آصف‌الحسینی حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو معترض جوان اعدام شده را صادر کرده است.

همچنین مرتضی براتی، قاضی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» که در آن برای سه شهروند به نام‌های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، حکم اعدام صادر کرده نیز به لیست تحریم‌های حقوق‌بشری بریتانیا اضافه شده است.

از زمان کشته شدن مهسا «ژینا» امینی در سپتامبر 2022، بریتانیا بیش از 50 فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی را در واکنش به نقض گسترده، خشونت‌بار و سیستماتیک حقوق بشر از سوی رژیم جمهوری اسلامی، تحریم کرده است.

این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر بریتانیا برای افراد مربوطه است.