تحریم 24 فرد مسئول سرکوب قیام مردم ایران توسط بریتانیا

0
95

همزمان با تحریم 32 فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا، بریتانیا نیز از تحریم‌های بیشتر مقامات و نهادهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی خبر داد.

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه 23 آبان، اعلام کرد که بریتانیا عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و تعدادی از فرماندهان پلیس و سپاه پاسداران را که در سرکوب اعتراضات دست داشته و دستور سرکوب صادر کرده‌اند، تحریم می‌کند.

جیمز کلورلی همچنین گفت: «این تحریم‌ها مقامات جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد که مسئول نقض هولناک حقوق بشر هستند.»

او اعلام کرد که بریتانیا و شرکای آن در جهان، «پیام روشنی را به جمهوری اسلامی فرستاده‌‌اند- سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات باید متوقف شود و آزادی بیان باید رعایت شود.»

بر اساس گزارشی که سایت دولت بریتانیا منتشر کرده، زارع پور و وحید مجید، رئیس پلیس سایبری جمهوری اسلامی، به دلیل قطع اینترنت در ایران و فیلترینگ «واتس‌اپ» و «اینستاگرام» و ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن «گوگل پلی» و فیلترشکن‌ها، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

العربیه نوشت؛ دولت بریتانیا اعلام کرده که اقدامات آنها بخشی از سرکوب گسترده‌تر آزادی بیان در ایران است که شامل بازداشت بیش از 40 روزنامه‌نگار و شماری از دختران دبیرستانی ایرانی است که به‌دلیل اعتراض برای حق انتخاب پوشش، به «مراکز روان‌شناسی» فرستاده شده‌اند.

همچنین بریتانیا 22 مقام دیگر سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی را نیز در واکنش به ادامه خشونت‌های وحشیانه علیه معترضان و کشتار مردم در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و تهران تحریم کرده است.

بر اساس این گزارش در استان سیستان و بلوچستان، فقط در روز 8 مهر، بیش از 80 نفر در شهر زاهدان کشته شدند و در ارتباط با آن کشتار، احمد طاهری، رئیس سابق نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، محمود سعادتی، رئیس سابق نیروی انتظامی زاهدان، حسین معروفی، معاون هماهنگ کننده عملیات‌های سپاه در سیستان و بلوچستان، احمد شفاهی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، تحریم شده‌اند.

همچنین در کُردستان که اعتراضات در سراسر استان از جمله در شهرهای سنندج و زادگاه مهسا امینی در سقز سرکوب شده، علی آزادی، رئیس نیروی انتظامی کُردستان، علی رضا مرادی، رئیس نیروی انتظامی سنندج، علی سید صفری، رئیس نیروی انتظامی شهرستان سقز، عباس عبدی، رئیس نیروی انتظامی شهرستان دیواندره، حسین رجب‌پور، فرمانده بسیج بیجار، مرتضی میرآقایی، فرمانده بسیج سنندج، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کُردستان، سید صادق حسینی، فرمانده ارشد سپاه کُردستان، توسط بریتانیا تحریم شده‌اند.

در تهران نیز، حسین رحیمی، رئیس نیروی انتظامی تهران و حسن حسن‌زاده، فرمانده ارشد سپاه تهران در لیست تحریم‌های حقوق‌بشری بریتانیا قرار گرفته‌اند.
در پی اعمال این تحریم‌ها افراد تحریم شده از سفر به بریتانیا منع شده و دارایی‌های آن‌ها نیز در خاک این کشور مسدود خواهد شد.
بریتانیا پیش از این نیز همزمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا تعدادی از شخصیت‌های بلندپایه امنیتی و سیاسی و همچنین پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آن‌ها در سرکوب خونین اعتراضات در ایران، تحریم کرده بود.