تحریم ۳ شرکت به اتهام صدور اقلام مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی

0
231

دایره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا (BIS) روز پنجشنبه ۱۶ دسامبر، چند شرکت چینی، ترکیه‌ای، گرجستانی و مالزیایی را در ارتباط با صادرات اقلامی به جمهوری اسلامی تحریم کرد. این وزارتخانه در به روز رسانی فهرست سیاه خود عنوان کرده که شرکت‌های مربوطه برخی اقلام آمریکایی را به جمهوری اسلامی فروخته یا قصد فروش به این کشور را داشته‌اند که می‌تواند به نهادهای دست اندرکار تجهیزات و تسلیحات پیشرفته یا طرح‌های موشکی جمهوری اسلامی کمک کند. 

فعالیت سه شرکت چینی که «وِیولِت الکترونیکز»، «کام‌تل» و «اچ‌اس‌جی الکترونیکز» نام دارند، مغایر امنیت ملی آمریکا خوانده شده است. وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌گوید، هدف از تصمیم اخیر، جلوگیری از صادرات مستقیم، صادرات غیرمستقیم و ممانعت از نقل و انتقال تجهیزاتی است که کاربرد دوگانه دارند. 

دویچه وله نوشت؛ علاوه به این سه، شبکه دیگری متشکل از هشت شرکت نیز وارد لیست سیاه تحریم‌های آمریکا شده‌اند، به این دلیل که با اقلام صادراتی خود از طریق چین، مالزی، ترکیه یا گرجستان، از صنایع نظامی جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

دفتر صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا ۳۴ فرد حقیقی و حقوقی دیگر را نیز تحت عنوان “فعالیت علیه امنیت ملی و سیاست خارجی” در فهرست تحریم‌ها گنجانده است. این اشخاص، سازمان‌ها یا نهادها با محدودیت‌های صادراتی روبرو خواهند بود. 

این لیست سیاه در بحبوحه تحریم‌های وزارت بازرگانی در عرصه صادرات بیوتکنولوژی به چین به روز شده است؛ صادراتی که “کاربردهای نظامی” دارند و به تشدید نقض حقوق بشر یاری می‌رسانند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: «ما نمی‌توانیم بگذاریم کالاها، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای ایالات متحده که از علوم پزشکی و نوآوری‌های بیوتکنیکی پشتیبانی می‌کنند، به سمتی سوق یابند که مغایر امنیت ملی ایالات متحده است».