تحریم وزیرهای آموزش و پرورش و ارشاد جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا

0
13

در پی تجمعات اعتراضی گسترده ایرانیان در اروپا و درخواست آنها از این اتحادیه برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، وزرای خارجه کشورهای اروپایی پنجمین دور تحریم‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آنها در سرکوب سیستماتیک و خشونت‌بار معترضان ضد‌حکومتی در ایران اعمال کردند.

دوشنبه 1 اسفند، یوسف نوری و محمدمهدی اسماعیلی، وزرای «آموزش و پرورش» و «فرهنگ و ارشاد» رژیم جمهوری اسلامی نیز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفتند.

همچنین 32 فرد و دو نهاد دیگر نیز توسط اتحادیه اروپا هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

این افراد، عمدتاً قانونگذاران، مقامات قضایی و مسئولان زندان‌های جمهوری اسلامی هستند که متهم به دست داشتن در سرکوب خشونت‌بار معترضان شده‌اند.

پیشتر، ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ، دوشنبه طی اظهاراتی گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد شماری از مقامات جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌ها قرار دهد.

العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، به گفته وزیر خارجه لوکزامبورگ، «اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ده‌ها مقام جمهوری اسلامی از جمله چند قاضی که در اجرای مجازات اعدام برای معترضان نقش داشتند، اعمال خواهد کرد».

اسلبورن افزوده بود: «نام ده‌ها نفر از قضات، کارکنان زندان و کسانی که در اعدام‌ها نقش دارند، در این لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا گنجانده خواهد شد.»

این پنجمین بسته تحریمی اروپا از اکتبر 2022 علیه رژیم جمهوری اسلامی است که معترضان مسالمت‌جو را به شدت سرکوب کرده است.

تحریم‌های قبلی شامل چندین مقام جمهوری اسلامی که در سرکوب مردم دست داشتند از جمله فرمانده «پلیس ارشاد» شد.

اتحادیه اروپا وزرای آموزش و پرورش و ارشاد جمهوری اسلامی را هم تحریم کرد