تحریم های ایران لغو شدند

0
159

روزهای 6 و 7 ژوئیه در وین و ملاقات نهادهای دیپلماتیک «گروه پنج به علاوه یک» میانجیان بین المللی با ایران نقطه پایانی پروسه چندین ساله مذاکرات برای حل برنامه هسته ای ایران گذاشته شد.
به گزارش رسانه های روسی، روزنامه «کامسرسانت» در روز دوشنبه، عملا راه حل مساله پیچیده مکانیزم لغو تحریم های بین المللی از ایران و بازگرداندن آنها در صورت تخطی تهران از انجام تعهدات» تدوین شد.
به گفته این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، یکی از طرح های مورد مذاکره برای لغو تحریم ها بدین صورت است: در روز امضای معامله رژیم لغو تحریم¬ها آغاز شده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محدودیت های وضع شده در خصوص تهران را لغو می کند. با این حال این اقدام به طور دایم تمدید می شود و در صورتی که اعضای دایم شورای امنیت نسبت به تعهد ایران شک کنند، حق وتو و توقف آن را خواهند داشت.
به گفته روزنامه کامرسانت، این طرح به ایران و امریکا اجازه می دهد که ظاهر را حفظ کنند. این روزنامه می نویسد: «مقامات ایران می توانند از رضایت خود درباره لغو سریع تحریم ها سخن بگویند. و امریکایی ها می توانند از اهرم قوی فشار خود بر ایران سخن بگویند».
این روزنامه می گوید که روش مذکور باید طی ده سال عمل کند. علاوه بر این، پیشرفت هایی در خصوص اورانیوم غنی شده اضافی در ایران حاصل شده است. طبق گزارش خبرگزاری چینی «شین هوا» در روز 5 ژوئیه به نقل از منابع خود، بخش اعظم اورانیوم یعنی در حدود 7،5 تن به روسیه ارسال می شود.
به گزارش اسپوتنیک، منابع دیپلماتیک روسیه این خبر را تایید کرده اند. علاوه بر این، گفته شده که روسیه در مقابل برای ایران اورانیوم طبیعی یا سوخت آماده ارسال خواهد کرد.
روسیه علاوه بر خارج ساختن اورانیوم ایران، آماده است تا در تغییر مسیر کار واحد فردو به یک مرکز تحقیقاتی و تولید ایزوتوپ دارویی کمک کند.