تحریم نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی توسط امریکا

0
218

وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا چند گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی و چند شرکت سوری و روسی را به‌دلیل تعرضات موشکی و پهپادی اخیر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در خاورمیانه مورد تحریم قرار داد.

بر مبنای اعلام وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه 9 آگوست 2021، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق، و حزب‌الله لبنان، که گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و لبنان هستند، به علاوه دو نهاد سوری و سه شرکت روسی، مشمول این تحریم‌ها شدند. تحریم‌های جدید ادارات، سازمان‌ها و پرسنل دولتی ایالات متحده از امضای هرگونه قرارداد یا ارائه مجوز و کمک‌های دولتی آمریکا به این سازمان‌ها منع می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این سازمان‌ها بر اساس «قانون منع اشاعه تسلیحات جمهوری اسلامی، کره شمالی و سوریه» در روز 29 ژوئیه تحریم شدند.

العربیه نوشت؛ این قانون در سال 2000 به منظور تحریم افراد و سازمان‌هایی که سلاح‌های خطرناک تحت بازرسی بین‌المللی را به ایران وارد یا از ایران خارج می‌کنند وضع شد، و بعداً تغییراتی یافت تا سوریه و کره شمالی را نیز شامل شود.

تحریم‌های جدید در پی حملات موشکی و پهپادی نیروهای شبه‌نظامی جمهوری اسلامی به سایت‌های حساس نظامی و اطلاعاتی آمریکا در عراق طی ماه‌های اخیر صورت گرفت. قدرت گرفتن گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی نگرانی‌هایی برای ایالات متحده، اسرائیل، و کشورهای خلیجی ایجاد کرده مبنی بر اینکه فناوری موشک‌های بالستیک، کروز، و پهپادی جمهوری اسلامی می‌تواند به سمت مرزهای رقبای جمهوری اسلامی در منطقه گسترش پیدا کند.