تحریم شش فرد و یک شرکت وابسته به جمهوری اسلامی را به اتهام تلاش برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

0
183

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اوفک، روز پنجشنبه ۲۷ آبان شش فرد و یک شرکت وابسته به جمهوری اسلامی را به اتهام تلاش برای نفوذ در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داد. وزارت دادگستری آمریکا نیز برای دو نفر از آنها کیفرخواست صادر کرد.

بنا بر اعلام وزارت خزانه داری‌ آمریکا، این افراد تحت حمایت جمهوری اسلامی، از طریق عملیات سایبری به دنبال ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد رای دهندگان آمریکایی به روند انتخابات نوامبر سال گذشته بودند.

وزارت خزانه داری در بیانیه خود می‌گوید آنها اطلاعات نادرست را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند و ایمیل‌های تهدیدآمیز و یک ویدیو جعلی فرستادند. این وزارتخانه می‌افزاید که ویدئو جعلی تلاشی برای تضعیف اعتماد رای دهندگان به انتخابات آمریکا بود و این طور القا می‌کرد که افراد می‌توانند آرای تقلبی به صندوق بیاندازند.

بر اساس این گزارش، بین اوت ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۰، عوامل سایبری جمهوری اسلامی تحت حمایت حکومت این کشور، عملیات آنلاین خود را اجرا کردند. طبق بیانیه، رهبری این تلاش‌ها را شرکت سایبری وابسته به جمهوری اسلامی «ایمن نت پاسارگاد» برعهده داشته شده است.

صدای آمریکا نوشت؛ ایمن نت پاسارگاد قبلا با نام پیشین خود، شرکت «نت پیگرد سماوات» و به دلیل پشتیبانی از سازمان جنگ الکترونیک و دفاع سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم‌ آمریکا قرار گرفته بود.

وزارت خزانه داری آمریکا نام افرادی را که روز پنجشنبه تحریم کرد، سید محمدحسین موسی‌کاظمی، سجاد کاشیان، مصطفی سرمدی، سید مهدی هاشمی طغرلجردی و حسین اکبری نوده عنوان کرده است.

به گفته این وزارتخانه، همزمان وزارت دادگستری آمریکا نیز کیفرخواستی را علیه سید محمدحسین موسی‌کاظمی و سجاد کاشیان منتشر کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید بر اساس برنامه پاداش برای عدالت، وزارت امور خارجه آمریکا نیز برای اطلاعات در مورد فعالیت های این دو فرد تا ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته است.