تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی

0
135

وزارت خزانه‌داری آمریکا، هشت نفر از مدیران ارشد شرکت «پرآور پارس»، شرکتی مستقر در ایران که قبلاً به‌دلیل ساخت پهپادهای نوع «شاهد» توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده است را در لیست سیاه خود قرار داد.

بنا به گزارشی که جمعه 14 بهمن در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، این پنجمین دور از تحریم‌های ایالات متحده برای شناسایی و پاسخگو کردن افراد و نهادهای وابسته به رژیم جمهوری اسلامی است که از طریق طراحی و ساخت پهپادهای شاهد-136 در جنگ روسیه علیه اوکراین مشارکت داشته‌اند.

بنابر این گزارش، حسین شمس‌آبادی، مدیرعامل پرآور پارس؛ علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه و رئیس هیئت مدیره شرکت پرآور پارس که به‌طور علنی در مورد رزمایش نیروی دریایی سپاه با هواپیماهای بال ثابت و پهپاد صحبت کرده است؛ ابوالفضل نظری، جانشین رئیس هیئت‌مدیره؛ محسن اسدی، عضو هیئت مدیره این شرکت که قبلا سمت مدیرعامل این شرکت را داشته؛ محمدصادق حیدری موسی، عضو نیروی دریایی سپاه پاسداران و عضو هیئت رئیسه پرآور پارس؛ ابوالفضل صالح‌نژاد، عضو هیئت مدیره، محمدرضا محمدی و ابوالقاسم والاگوهر، دیگر اعضای هیئت مدیره این شرکت تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

این افراد از ورود به خاک آمریکا منع و اموال آن‌ها در آمریکا ضبط خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا همچنین دو ناو «مکران» و ناوچه «دنا» را نیز تحریم کرده است.

العربیه نوشت؛ بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، مکران نفتکشی متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی است که برای عملیات دریایی تغییر کاربری داده شده و قابلیت پرتاب پهپاد را پیدا کرده است. دنا نیز ناوچه‌ای است که در این سفر مکران را همراهی می‌کند و هر دو این کشتی‌ها در حال حاضر در حال انجام یک سفر بین‌المللی هستند.

این دو کشتی جزو اموال و دارایی‌های دولت جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند که از این به بعد چنانچه وارد محوطه حکمرانی دولت آمریکا شوند، قابل توقیف خواهند بود.