تحریم‌‌های غیر هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تشدید می‌شود

0
166

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دومین گزارش به کنگره آمریکا تایید کرد جمهوری اسلامی به تعهداتش به توافق هسته ای دو سال پیش پایبند بوده است.

به گزارش رویترز، آقای تیلرسون دوشنبه شب ۲۶ تیر در بیانیه کوتاهی اعلام کرد ایالات متحده برای اجرای دقیق این توافق به جمهوری اسلامی فشار خواهد آورد و به خاطر بی ثبات سازی خاورمیانه، جمهوری اسلامی با تحریم های جدیدی روبرو خواهد شد.

آقای تیلرسون در نامه به کنگره آمریکا اعلام کرد براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا دارد، جمهوری اسلامی همچنان به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده است.

براساس قانون در ایالات متحده، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار، کنگره را در جریان اجرای صحیح برجام از سوی ایران بگذارد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه پرزیدنت ترامپ در گزارش اول خود گفته بود با وجودیکه توافق بی نقص نیست اما بهترین گزینه برای کنترل فعالیتهای هسته ای آن کشور است؛ از اینرو آمریکا نیز به آن پشت پا نمی زند.

با این حال پرزیدنت ترامپ از وزارت خارجه خواستار بررسی بازنگری برجام شده است.

مقام های دولت ترامپ توافق هسته ای با جمهوری اسلامی را توافق بدی می نامند و رئیس جمهوری آمریکا بارها از آن انتقاد کرده است.

بررسی برجام تا پایان تابستان توسط دولت آمریکا

همزمان با انتشار دومین گزارش دولت ترامپ درباره میزان پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای در دومین سالگرد این توافق، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته، دولت آمریکا بررسی مجدد توافق هسته ای با جمهوری اسلامی را تا پایان تابستان تکمیل می کند.

«هربرت رابرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ۲۶ تیر به نشریه «نشنال ریویو» گفت توافق هسته ای کشورهای پنج به علاوه یک با جمهوری اسلامی، نتوانسته رفتار جمهوری اسلامی را اصلاح کند.

به گفته آقای مک‌مستر، جمهوری اسلامی ناقض روح توافق بوده و آنها در مسیر نقض متن این توافق هستند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد هدف از بررسی مجدد دولت ترامپ، بررسی دقیق تر برای جلوگیری از نقض کامل توافق از سوی جمهوری اسلامی است.

همزمان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در سخنانی در رسانه های آمریکایی مدعی شد، ایالات متحده به روح برجام پایبند نیست.

روز دوشنبه، ساعتی قبل از اعلام وزارت خارجه آمریکا درباره پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید نیز بار دیگر به موضع رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق اشاره کرد و گفت به عقیده آقای ترامپ، برجام «یک توافق بد» است.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیشتر «الیز لابوت»، خبرنگار سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد شواهد نشان می دهد دولت ترامپ بعد از تکمیل بررسی ها همچنان در توافق برجام خواهد ماند اما اجرای سفت و سخت آن را مد نظر خواهد داشت.