تحریم‌های تازه آمریکا علیه بخش پتروشیمی جمهوری اسلامی

0
166

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 18 مارس 2020، در بیانیه‌ای گفت: ایالات‌متحده، شماری از شرکت‌ها در چین، هنگ‌کنگ و آفریقای‌جنوبی را در دور جدید تحریم‌های پتروشیمی مرتبط با جمهوری اسلامی، هدف قرار داده است.

سه شرکت چینی در این مراکز تحریم شده، عبارتند از: شرکت صادرات – واردات دالیان گلدن، تیانیای اینترنشنال و شرکت حمل دریائی اوشنگ.

در این بیانیه آمده است که این تحریم‌ها همچنین، شامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی نیروهای‌مسلح جمهوری اسلامی نیز شده است.

ایالات‌متحده چند ماه پیش، تحریم‌هایی را علیه بزرگترین شرکت پتروشیمی در ایران به دلیل پشتیبانی از سپاه‌پاسداران وضع کرد که آمریکا، هدف از این اقدام را خشکاندن منابع تامین مالی قدرت نظامی جمهوری اسلامی اعلام داشت.

خزانه‌داری آمریکا در آن برهه اعلام کرد که وزارت نفت جمهوری اسلامی در سال گذشته، ده پروژه در صنایع نفت و پتروشیمی به ارزش 22 میلیارد دلار را به قرارگاه خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی و مهندسی سپاه، واگذار کرد که این مبلغ، معادل چهار برابر بودجه رسمی سپاه‌پاسداران جمهوری اسلامی است.

اسناد مالی و گفت‌و‌گو با منابع آگاه در صنایع نفتی جمهوری اسلامی که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، نشان می‌دهند که یک چهارم سکوهای حفاری نفت ایران به دلیل تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه صنعت نفت این کشور، متوقف شده‌اند که در درازمدت، ضربه بزرگی به این بخش وارد می‌کند.

کاهش فعالیت حفاری احتمالاً به توانایی ایران، برای تولید نفت از میدان‌های پیشین آسیب می‌رساند که برای حفظ میزان فشار و تولید نفت، به پمپاژ مداوم نیاز دارند.

چنین وضعیتی حتی در صورت کاهش تنش‌ها با ایالات‌متحده، بازگرداندن تولید نفت به سطح پیش از تحریم را برای جمهوری اسلامی، دشوار خواهد ساخت.

هدف از تحریم‌های آمریکا، محدود کردن جاه طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و نفوذ منطقه‌ای آن است که عامل برهم‌زننده امنیت منطقه، قلمداد می‌شود.

این تحریم‌ها جمهوری اسلامی را مجبور کرده است که تولید نفت خود را از ابتدای سال 2018، به نصف کاهش داده و به کمتر از دو میلیون بشکه در روز برساند، زیرا پالایشگاه‌ها در سراسر جهان، خرید نفت خود از جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند.

کاهش شدید تولید و صادرات ، رکود اقتصادی کشور را بیش از پیش تشدید و منبع اصلی درآمد جمهوری اسلامی را مختل کرده است. از سوی دیگر، کاهش فعالیت‌های نفتی جمهوری اسلامی همچنین باعث اخراج شمار زیادی از کارگران بخش نفت شده است.

افت شدید قیمت نفت تاکنون در سال جاری که بخشی از آن به دلیل تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی است، باعث تشدید مشکلات در بخش اقتصاد ملی خواهد شد که از مشکلات عمده‌ای رنج می‌برد چرا که جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین کانون‌های شیوع کرونا در خارج از چین به شمار می‌آید.

به گزارش العربیه؛ برخی از دکل‌های حفاری جمهوری اسلامی از کار باز ایستاده اند چرا که بشدت فرسوده و غیر قابل تعمیر هستند، زیرا اعمال تحریم‌ها، خرید و واردات قطعات یدکی را دشوارتر و پر هزینه‌تر کرده است.