تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک مرکزی و هواپیمایی روسیه

0
232

براساس مقررات منتشر شده در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا، این اتحادیه معاملات مربوط به مدیریت دارایی‌ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه را ممنوع می‌کند و حریم هوایی خود را به روی همه هواپیما‌های روسیه می‌بندد.

براساس مقررات اعلام شده: برای هر هواپیمایی که توسط شرکت‌های هواپیمایی روسی اداره می‌شود، از جمله موارد مورد استفاده در امور بازرگانی و بازاریابی، هر هواپیمای ثبت شده روسیه، تحت تملک یا اجاره، تحت کنترل هر شخص حقیقی یا حقوقی، نهاد یا ارگان روس، فرود، برخاستن یا پرواز بر فراز قلمرو اتحادیه اروپا ممنوع است. استثنائات اضطراری برای فرود‌ها و پرواز‌های اضطراری اعمال خواهد شد.

مقررات جدید اتحادیه اروپا تصریح می‌کند که معاملات مربوط به مدیریت ذخایر و همچنین دارایی‌های بانک مرکزی روسیه، از جمله معاملات با هر شخص حقوقی، نهاد یا ارگانی به نمایندگی یا به دستور بانک مرکزی روسیه ممنوع است.

این آیین نامه از روز دوشنبه ۷ بهمن ماه جاری لازم الاجراست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که برخی بانک‌های روسی را از سوئیفت حذف کنند، حریم هوایی اتحادیه اروپا را به روی همه پرواز‌های روسیه ببندند و شبکه‌های آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک در اتحادیه اروپا را ممنوع کنند.

رسانه‌های داخلی نوشتند؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: حدود نیمی از ذخایر مالی بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد و تعداد بیشتری از نهاد‌ها و افراد روسی، از جمله شخصیت‌های کلیدی سیاسی و نظامی، مشمول تحریم‌ها خواهند شد.

وی تاکید کرد که رویه‌های محدودکننده مورد توافق وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز یکشنبه و قانون اجرایی آن باید قبل از صبح دوشنبه، زمانی که بانک‌های مرکزی کار خود را آغاز می‌کنند، اجرا شود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که ۴۵۰ میلیون یورو (۵۰۰ میلیون دلار) تسلیحات به نیرو‌های کی‌یف تحویل دهند. این کمک همچنین شامل ۵۰ میلیون یورو برای تدارکات غیرکشنده مانند سوخت و تجهیزات حفاظتی خواهد بود و اتحادیه اروپا نیز قرار است جنگنده ارائه کند.