تجلیل در جشنواره فیلم کرالا از ژان لوک گدار

0
96

جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا از ژان لوک گدار فیلمساز و منتقد برجسته فرانسوی – سوییسی که با جنبش موج نوی فرانسه زمینه تحول سینمای جهان را فراهم کرد، تجلیل می‌کند.

با اهدای جایزه یک عمر دستاورد در جشنواره بین‌المللی فیلم کرالای امسال از ژان لوک گدار تجلیل می‌شود.

آکادمی برگزار کننده این رویدا اعلام کرد این جایزه شامل یک جایزه نقدی یک میلیون روپیه‌ای هم می‌شود.

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا قرار بود ماه پیش برگزار شود اما برای شیوع کرونا به تعویق افتاد و حالا قرار است اواخر فوریه و اوایل مارس با رعایت نکات ایمنی کووید برگزار شود.

گدار که ساخت بیش از ۴۵ فیلم را در کارنامه دارد فیلمسازی است که زبان بصری فیلم‌ها را از طریق آثاری چون «آلفاویل»، «زن زن است» و «از نفس افتاده» تغییر داد.

وی قرار است به صورت آنلاین در این رویداد شرکت کند.

مقامات رسمی جشنواره گفتند از آنجا که به دلیل کرونا امکان سفر فراهم نیست به نیابت از سوی گدار، آدور گوپالاکریشنان فیلمساز هندی این جایزه را دریافت می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از هندو، گفته شده به مناسبت بیست و پنجمین سال برگزاری این جشنواره برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده و یک تمبر به این مناسبت منتشر می‌شود.

ژان-لوک گـُدار متولد ۳ دسامبر ۱۹۳۰ در پاریس است. این کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینماییِ فرانسوی-سوییسی است. او یکی از پیشگامان جنبش سینمایی موج نوی فرانسه است. و مسلماً تاثیرگذارترین فیلم‌ساز فرانسوی دوران پساجنگ است. به گزارش آل‌مووی، کار او از طریق آزمایش به وسلیهٔ روایت، تدوین مداوم، صداگذاری و فیلم‌برداری «فرم فیلم متحرک را متحول کرد.».

در مدت اوایل کارش به عنوان منتقد فیلم در نشریهٔ تاثیرگذار کایه دو سینما، گدار جریان اصلی سینمای فرانسه «سنت کیفیت» را که بر ایجاد کنوانسیون بیش از نوآوری و تجربه تاکید کرد مورد انتقاد قرار داد. به عنوان واکنش او و منتقدان هم‌فکرش شروع به ساخت فیلم‌های خودشان کردند. و علاوه بر سینمای فرانسه، کنوانسیون‌های سنتی هالیوود را به چالش کشیدند. گدار برای نخستین بار برای فیلم بلند ازنفس‌افتاده مورد تحسین جهانی قرار گرفت که این فیلم به استقرار موج نوی فرانسه کمک کرد.

در کارهای وی از ادای احترام و ارجاع به تاریخ سینما مکرر استفاده شده‌است، و اغلب نظرات سیاسی خود را بیان می‌کند؛ او خوانندهٔ مشتاق اگزیستانسیالیسم و فلسفه مارکس است. از زمان سینمای موج نو، سیاست‌های او زیاد افراطی نبوده‌است، و فیلم‌های اخیر او در مورد بازنمایی و تعارض انسانی از دیدگاه یک اومانیست و مارکسیست است.