تجلیل از رومن پولانسکی در جشنواره فیلم لهستان

0
213

رومن پولانسکی به عنوان یکی از دریافت کنندگان جشنواره فیلم لهستان در کراکوف روی صحنه رفت.

 پولانسکی در طی جنگ جهانی در این شهر بزرگ شده و قرار است ۲۲ ماه می در آنجا در محاکمه پرونده قدیمی‌اش شرکت کند.

این کارگردان جایزه «خلاف جریان» را در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره فیلم دوربین PKO که برای تجلیل از سینمای مستقل بین‌المللی برگزار می‌شود، دریافت کرد.

پولانسکی این جایزه را که برای تقدیر از استقلال هنری اهدا می‌شود از دست آندرزیج سورین بازیگر لهستانی که در فیلم «فهرست شیندلر» استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ بازی کرده بود، دریافت کرد.

رادیو لهستان اعلام کرد این جایزه برای آوردن احترام به مخاطب و نظم و انضباط حرفه‌ای از سینمای آمریکا به اروپا، و بردن شک و تردید سینمای اروپا به آمریکا، به پولانسکی اهدا شده است.

پولانسکی به حضار مراسم گفت که از دریافت این جایزه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. وی افزود: اینجا شهر من است و در سال‌های بودنم در کراکوف روح هنری من شکل گرفته است.

در این مراسم اولین فیلم بلند پولانسکی با عنوان «چاقو در آب» که در سال ۱۹۶۳ نامزد اسکار بود نیز به نمایش درآمد.

پولانسکی ۲۲ می دوباره به کراکوف باز می‌گردد تا در دادگاهی که تصمیم می‌گیرد او می‌تواند در لهستان بماند یا باید به آمریکا تحویل داده شود شرکت کند.

کارگردان ۸۱ ساله تلاش جدیدی را شروع کرده تا با تلاش آمریکا برای بازپس گرفتن او برای تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ مقابله کند. اوایل ماه آوریل داریوس مازور قاضی لهستانی تقاضای مدارک بیشتری را از مقامات آمریکایی کرده بود که بتواند دلیل بازفرستادن پولانسکی به آمریکا باشد.

پولانسکی امیدوار است که بتواند در کراکوف بماند. او در این شهر در حال آماده شدن برای ساخت فیلم جدیدی درباره ماجرای دریفوس است که به جرمی نادرست در آغاز قرن بیستم در فرانسه دادگاهی شد . این فیلم با اقتباس از رمان رابرت هریس بریتانیایی با عنوان «یک افسر و یک جاسوس» ساخته می‌شود.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره کراکوف تا ۱۰ ماه می ادامه دارد.