تجلیل از جودی فاستر به عنوان زن تاثیرگذار صنعت فیلم

0
187

جودی فاستر جایزه یک عمر دستاورد لورا زیسکین را از جشنواره فیلم آتنا دریافت می کند.

جودی فاستر این جایزه را از جشنواره فیلم آتنا 2015 و برای تاثیری که در صنعت فیلمسازی داشته، دریافت خواهد کرد.

این بازیگر که دو جایزه اسکار در کارنامه‌اش دارد، در کنار شیلا نویس رییس بخش مستند شبکه اچ‌بی‌او ، جینا پرینس-باوود نویسنده، کارگردان و تهیه کننده و نیز گتی شولمن تهیه کننده برنده اسکار از دریافت کنندگان جوایز جشنواره فیلم آتنا خواهد بود.

فاستر در بیانه‌ای گفت: افتخار بزرگی است که جایزه لورا زیسکین را از جشنواره فیلم آتنا دریافت می کنم؛ جشنواره‌ای که از قدرت، خلاقیت و رهبری زنان دز صنعت فیلمسازی تجلیل می کند و اینها همه ارزش هایی هستند که من عمیقا به آنها متعهدم و با این جشنواره می توانم بار دیگر در میان همکاران خود باشم.

فاستر که اخیرا کارگردانی قسمت‌هایی از سریال «خانه پوشالی» و «نارنجی سیاه جدید است»‌ را انجام داده، قرار است در فیلم «هیولای پول» در کنار جرج کلونی، جولیا رابرترز و جک اوکانل نقش آفرینی کند.

جشنواره فیلم آتنا از سوی کالج برنارد مرکز آتنا برای تحقیقات سینمایی اهدا می‌شود و بیش از هر چیز از فعالیت‌های زنان در صنعت فیلم تجلیل می کند. این جشنواره از 5 تا 8 فوریه 2015 برگزار می‌شود.

به گزارش مهر به نقل از دیلی اسکرین، جودی فاستر 52 ساله بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی برنده 2 جایزه اسکار، 3 جایزه بفتا و یک گوی زرین گلدن گلوب است. او که بازیگری خود را از 3 سالگی آغاز کرده، برای بازی در فیلم «راننده تاکسی» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم «متهم» دریافت کرد و با درخشش در فیلم «سکوت بره‌ها» در نقش کلاریس استارلینگ، یک مامور اف‌بی‌آی که به دنبال افشای راز چند قتل زنجیره‌ای بود، تحسین منتقدین بین‌المللی و دومین جایزه اسکار خود را به عنوان بازیگر نقش اول زن دریافت کرد.

تنوع نقش‌هایی که او ایفا کرده بسیار زیاد است و از ژانرهای وحشت، ظالمانه و تخیلی گرفته تا احساسی و طنز و کودکانه را شامل می‌شود.

آلیشیا کریستین فاستر معروف به جودی فاستر (به انگلیسی: Alicia Christian “Jodie” Foster) (زاده ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲) بازیگر، کارگردان وتهیه‌کننده آمریکایی برنده دو جایزه اسکار، سه جایزه بفتا و یک گوی زرین است.

فاستر در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد. مادرش اولاین برندی آلمانی و پدرش لوسیوس فیشر فاستر یک سرهنگ آمریکایی بود که پیش از تولد جودی از همسرش جدا شد. فاستر در کودکی به بازی در آگهی‌های بازرگانی پرداخت و از همان کودکی در برنامه تلویزیونی دوریس دی شو (به انگلیسی: The Doris Day Show) به اجرای برنامه پرداخت.

اولین سابقه بازیگری او در سینما به فیلم تلویزیونی تهدید در کوهستان (به انگلیسی: Menace on the Mountain) بازمی‌گردد که در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت والت دیزنی پیکچرز عرضه شد.

او در مدرسه ابتدایی زبان فرانسه را آموخت و در سال ۱۹۸۰ به زبان فرانسوی مسلط شد. او بعدها در چند فیلم فرانسوی نیز ظاهر شد.سپس در دوران دانشگاهی وارد دانشگاه ییل شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته ادبیات دریافت کرد.