تبعید غیرقانونی سه زندانی سیاسی رجایی‌شهر پس از ضرب و شتم از سوی ماموران

0
281

یک منبع مطلع گفت زندان رجایی‌شهر کرج سه زندانی سیاسی، محمد نظری، خالد فریدونی و عمر فقیه‌پور را پس از ضرب و شتم و توهین، روز بیست و پنجم آبان ۱۳۹۶ بدون حکم دادگاه به زندان ارومیه تبعید کرده است.

منبع مطلع روز بیست و شش آبان گفت محمد نظری، زندانی سیاسی که به دلیل عوارض اعتصاب غذای طولانی‌مدت در بهداری زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شد، روز بیست و چهارم آبان از سوی یکی از ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این منبع گفت: «محمد نظری در بهداری اعتراض کرد که چرا فقط بستری‌اش کرده‌اند و به وضعیتش رسیدگی نمی‌کنند ولی ماموری به نام ملازاده عصبانی شد و شروع کرد به سیلی زدن به محمد نظری و همین موضوع به دخالت خالد فریدونی و عمر فقیه‌پور منجر شد که برای دیدن محمد نظری به بهداری رفته بودند، Hkih سعی کردند مامور را از محمد نظری دور کنند ولی خودشان هم کتک خوردند و هم متهم به درگیری با ماموران شدند و هر سه به زندان ارومیه تبعید شدند.»

منبع مطلع گفت مسئولان زندان رجایی‌شهر کرج به تخلفات ماموران رسیدگی نمی‌کند و در چنین مواردی به جای پیگرد ماموران متخلف، زندانیان را تنبیه می‌کنند: «دست ماموران در زندان رجایی‌شهر برای هر کار خلافی باز است، وقتی هم مثل همین مورد مامور تخلف می‌کند و زندانی را کتک می‌زند، زندان پرونده‌ای در حفاظت اطلاعات و حراست زندان تشکیل می‌دهد به اتهام تلاش برای فرار یا درگیری و توهین به ماموران، همیشه هم زندانی تنبیه می‌شود و ماموران تشویق.»

محمد نظری، خالد فریدونی و عمر فقیه‌پور سه زندانی سیاسی اند که به اتهام «ارتباط و عضویت در حزب دموکرات کردستان» بازداشت و به زندان‌های طولانی محکوم شده‌اند. منبع مطلع گفت هر سه این زندانیان بدون تشکیل دادگاه و با دستور رئیس زندان رجایی‌شهر تبعید شده‌اند.

محمد نظری که به حبس ابد محکوم شده از ۹ خرداد ماه ۱۳۷۳  بدون مرخصی زندانی است. این زندانی ۴۵ ساله از هشتم مرداد ۱۳۹۶ در اعتراض به نقض آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات در پرونده‌اش، دست به اعتصاب غذای تر زد و پس از حدود صد روز با قبول وکیل تعیینی‌اش از سوی دادگاه و در انتظار رسیدگی به پرونده‌اش، با وضعیت جسمی وخیم به اعتصاب خود پایان داد و در بهداری زندان بستری شد.

منبع مطلع وضعیت جسمی و روحی محمد نظری را پس از تبعید نگران‌کننده خواند و گفت «این اقدام سلیقه‌ای و غیرقانونی» ممکن است به قیمت جان این زندانی سیاسی تمام شود. این منبع گفت: «نظری بعد از صد روز اعتصاب از نظر جسمی بسیار ضعیف است، درد کمر و گردن دارد و حتی به سختی می‌تواند راه برود و برای همین در بیمارستان بستری شده، از نظر روحی هم افسرده شده و با این وضعیت انتقال به زندان ارومیه ممکن است وضعیتش را از این هم بدتر کند.»

عمر فقیه‌پور سال ۱۳۷۸ به اتهام «محاربه ازطریق ارتباط با حزب دموکرات کردستان» بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد. حکم این زندانی پس از اعتراض در دیوان عالی کشور به حبس ابد تبدیل شد. خالد فریدونی نیز در شهریور ۱۳۷۹ با اتهامات مشابه بازداشت شد. این زندانی نیز ابتدا به اعدام و پس از اعتراض در دیوان عالی کشور به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ طبق تغییرات قانون مجازات جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲، پرونده هر سه زندانی باید دوباره مورد رسیدگی قرار گیرد، اما مسئولان قضایی تاکنون از رسیدگی مجدد به پرونده آنان خودداری کرده‌اند.