تبرئه مهدی قلیان از چهار اتهامش و شکایت علیه ماموران وزارت اطلاعات برای ضرب و شتم هنگام بازداشت

0
260

یک منبع مطلع گفت مهدی قلیان برادر سپیده قلیان از اتهامات خود در دادگاه کیفری شهرستان دزفول تبرئه شده است. به گفته این منبع حکم برائت او  روز ۲۴ شهریور ماه به وکیلش ابلاغ گردیده است.

مهدی قلیان به همراه سپیده قلیان، فعال کارگری صبح روز ۳۰ دی ماه ۹۷ از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز در منزلشان بازداشت شدند. به گفته این منبع بازداشت مهدی قلیان همراه با ضرب و شتم شدید و توهین ماموران بوده است. او  پس از بازداشت به چهار اتهام متهم شده است.

این منبع با اظهار خبر تبرئه شدن مهدی قلیان از اتهاماتش در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دزفول گفت او متهم به اتهاماتی چون «ضرب و شتم ضابطین قضایی»، «تمرد از دستور حکم قضایی»، «مچاله کردن حکم قاضی» و «فحاشی به ضابطین قضایی» بود و در تاریخ ۲۷ مرداد ماه یک جلسه دادگاه با حضور وکیل خود داشته است.

این منبع با اشاره به اینکه مهدی قلیان اتهامات خود را نپذیرفته گفت: «مهدی قلیان در روز دادگاهش با تکذیب اتهامات خواسته تا فیلمی که ماموران در زمان ورود به منزل از آنها در تمام مدت گرفته‌اند در دادگاه نشان داده شود تا قاضی ببیند او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حکم قضایی را پاره نکرده، البته هیچ وقت این فیلم نشان داده نشد اما قاضی خوشبختانه حکم تبرئه مهدی را صادر کرد.»

به گفته منبع ماموران اداره اطلاعات دو دندان و دماغ مهدی قلیان را در زمان بازداشت شکسته بودند.

این منبع گفت مهدی قلیان اکنون به دنبال شکایت خود و مادرش از ماموران اداره اطلاعات هستند که در زمان ورود به منزلشان در تاریخ ۳۰ دی ماه آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ بودند: «ماموران در زمان ورود به خانه پدری سپیده برای بازداشت او، برادرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را با لباس خونین و کشان کشان سوار ماشین ماموران کردند. حتی به مادرشان هم شوکر برقی زدند. بعد هم مهدی را ۱۰ روز در بازداشتگاه زندانی کردند و در شرایط غیرانسانی مرتب تحت بازجویی قرار دادند. در ابتدا مادرش از ماموران برای زدن شوکر برقی شکایت کرد و وقتی مهدی با قرار وثیقه آزاد شد او هم شکایت دیگری علیه این ماموران تنظیم کرد که اکنون پیگیر شکایتش است اما تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ مهدی قلیان، ۳۷ ساله، متاهل و دارای دو دختر خردسال، ساکن شهرستان دزفول در استان اهواز  و برادر سپیده قلیان فعال حقوق کارگری است که به حکم سنگین ۱۸ سال حبس محکوم شده است. آقای قلیان پس از ۱۰ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه آزاد شد و در تاریخ ۲۷ مرداد ماه در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان دزفول به همراه وکیلش شرکت کرد. او متهم به اتهامات «ضرب و شتم ضابطین قضایی»، «تمرد از دستور حکم قضایی»، «مچاله کردن حکم قاضی» و «فحاشی به ضابطین قضایی» بود. تمام این اتهامات برگرفته از روز بازداشت او صبح ۳۰ دی ماه ۹۷ است.