تبدیل شدن تهدید های جمهوری اسلامی به یک چالش جهانی

0
35

مقامات آمریکایی می‌گویند تهدید جمهوری اسلامی به یک «چالش جهانی» تبدیل شده است، و درگیری فزاینده جمهوری اسلامی در جنگ روسیه علیه اوكراین ممکن است «پیامدهای ماندگار برای ثبات خاورمیانه» داشته باشد.

دِینا استرول، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، روز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت: «اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که تهدیدهای جمهوری اسلامی دیگر مختص خاورمیانه نیست، بلکه به یک چالش جهانی تبدیل شده است.»

به گفته وی: «این نتیجه افزایش همکاری نظامی جمهوری اسلامی و روسیه و صادرات غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری توسط جمهوری اسلامی به روسیه است که در اوکراین برای کشتن غیرنظامیان از آنها استفاده می‌شود.»

هشدار این مقام ارشد آمریکایی در حالی صادر می‌شود که روابط نظامی جمهوری اسلامی و مسکو عمیق‌تر شده است، و ایالات متحده می‌گوید جمهوری اسلامی با تامین پهپاد، توپخانه و گلوله تانک از روسیه حمایت نظامی می‌کند.

غرب می‌گوید جمهوری اسلامی هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری «شاهد-136» در اختیار روسیه گذاشته تا شبکه برق اوکراین را ویران کند. روسیه دوشنبه توسط موج دیگری از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت جمهوری اسلامی کی‌یف و شهر خملنیسکی در غرب اوکراین را مورد حمله قرار داد. جمهوری اسلامی همیشه تامین پهپاد برای روسیه را تکذیب کرده است.

العربیه نوشت؛ استرول نسبت به مشارکت نظامی فزاینده دو کشور ابراز نگرانی کرد و یادآور شد کاخ سفید بر این باور است که روسیه قصد دارد جت‌های جنگنده و سایر تجهیزات نظامی در اختیار ایران بگذارد.

وی به خبرنگاران گفت: «منطقی است که انتظار داشته باشیم تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویه‌هایی که جمهوری اسلامی در اوکراین یاد می‌گیرند و بهبود می‌بخشند را روزی در خاورمیانه علیه شرکای ما به کار گیرند.»

جمهوری اسلامی سال‌هاست در حال توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته است که اغلب توسط شورشیان حوثی در یمن به کار می‌روند، اما اکنون تأثیر فزاینده آنها فراتر از خاورمیانه مقامات آمریکایی را نگران کرده است.