تبادل زندانیان بین بلژیک و جمهوری اسلامی نهایی شد

0
8

بلژیک روز سه‌شنبه از جمهوری اسلامی درخواست کرد تا اولیویه وندکاستیل، امدادگر این کشور را که از فوریه ۲۰۲۲ در زندان است طبق معاهده انتقال محکومان آزاد کند.

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک در توئیتی با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «دیروز به همتایم امیرعبداللهیان اعلام کردم که بلژیک امروز برای انتقال هموطنمان ولویه واندکاستیل درخواست خواهد داد.»

وی تاکید کرد که در این گفت‌وگو شرایط بازداشت این امدادگر را محکوم کرده و خواهان دیدار سفیر بلژیک توسط جمهوری اسلامی با این زندانی شده است.

خانواده آقای واندکاستیل صبح روز سه‌شنبه بار دیگر از «مشکلات جدی سلامتی» وی خبر دادند که جان او را به خطر می‌اندازد.

یورونیوز نوشت؛ آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «او به سختی می‌تواند به خاطر درد غیرقابل تحمل عضلانی و عصبی بایستد و عدم اقدام مشخص می‌تواند اولیویه را در وضعیتی غیرقابل برگشت قرار دهد.»

آنها تاکید کردند که آقای واندکاستیل در سلول انفرادی بدون دسترسی به پزشک زندانی است.

اولیویه واندکاستیل، مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق توسط جمهوری اسلامی محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا است. قویه قضاییه جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرد که این امدادگر بلژیکی در چهار فقره اتهام مجرم شناخته شده است.