تایید قطعی حکم سه سال و هفت ماه حبس آتنا دائمی و گلرخ ایرایی بدون برگزاری دادگاه تجدیدنظر

0
135

مادر آتنا دائمی فعال حقوق کودک که در زندان اوین به سر می‌برد گفت حکم دادگاه تجدیدنظر دخترش و گلرخ ایرایی برای پرونده دوم عینا تایید شده است. براساس این حکم هر کدام از آنها به سه سال و هفت ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های اجتماعی به طور قطعی محکوم شده‌اند. به گفته معصومه نعمتی این حکم روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه به وکیل آتنا دائمی ابلاغ شده است.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی هر کدام از آنها باید بیشترین مجازات خود یعنی «دو سال و یک ماه حبس» برای اتهام «توهین به رهبری» را متحمل شوند. اکنون خانم ایرایی مجددا با اجرای حکم دو سال و یک ماه روبرو است و آتنا دائمی نیز باید دو سال و یک ماه دیگر مضاعف بر حکم باقی مانده‌اش در زندان بماند.

مادر آتنا دائمی گفت حکم پرونده دوم این جوان در حالی عینا تایید شده که حتی دادگاه تجدیدنظر آنها با حضور خودشان یا حتی وکلایشان برگزار نشده و تنها حکم غیابی صادر شده است. براساس استیذان ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه از رهبر ایران، دیگر الزامی برای برگزاری دادگاه‌های تجدیدنظر وجود ندارد و قاضی شعبات دادگاه تجدیدنظر اگر تشخیص به عدم ضرورت تشکیل دادگاه ندهند می‌توانند حکم خود را براساس مفاد پرونده‌ها در شعبات دادگاه بدوی صادر کنند. در واقع با حذف برگزاری دادگاه تجدیدنظر آخرین امید متهمان به خصوص متهمان امنیتی و سیاسی به نقطه کور ختم می‌شود. تاکنون طبق اعلام‌ها، دادگاه تجدیدنظر حامد آیینه‌وند فعال سیاسی که به شش سال حبس حبس قطعی محکوم شد و همچنین دادگاه برگزار نشد.

معصومه نعمتی با اشاره به تابلوهای اخیر در سطح شهر تهران گفت: «مدتی است که وقتی در خیابان‌های تهران می‌بینم تابلوهایی به نقل از ابراهیم رییسی را می‌بینم که نوشته شده: «باید مزه شیرین عدالت را به مردم بچشانیم»، بله من مزه شیرین عدالت وعده داده شده را فهمیدم. آن قدر حالم بد است که نمی‌دانم چه بگویم. حتی به خودشان زحمت تشکیل دادگاه تجدیدنظر را هم ندادند. این روند کاملا غیرعادلانه است. حتی آخرین حق دفاع هم از بچه‌ها گرفته شده است. من در این سال‌های که دخترم در زندان است هیچ عدالتی ندیدم.»

مادر آتنا دائمی گفت: «دخترم در زندان دارد بهترین سال‌های زندگیش را می‌گذراند و وضعیت جسمی‌اش هم روزبه روز بدتر می‌شود. من چشم انتظار آزادی او طبق حکمش در تیرماه سال آینده بودم حالا با این حکم جدید دخترم سه سال دیگر آزاد می‌شود. نمی‌دانم واقعا چه بگویم.»

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی زندانی سابق (که از تاریخ ۱۹ فروردین ماه با پایان دوره حکم اولش از زندان آزاد شد) در یک پرونده مشترک متهم به دو اتهام«تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» شدند. آنها متهم به این دو اتهام در زمانی که در زندان اوین و  در حال سپری کردن حکم‌هایشان بودند، شده‌اند. دادگاه بدوی آنها در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر این حکم را عینا تایید کرد. هر کدام از آنها به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و یک ماه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

امیر رئیسیان، وکیل گلرخ ایرایی روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه به انصاف‌نیوز گفت حکم موکلش در داذگاه تجدیدنظر عینا تایید شده است.

به گفته معصومه نعمتی، حکم دادگاه تجدیدنظر آتنا دائمی و گلرخ ایرایی یک ماه پیش صادر شده اما تا روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه به وکلای آنها ابلاغ نشده است: «حدود یک ماه پیش پیامی برای وکیل آتنا و گلرخ داده شد که حکم صادر شده اما در مراجعه وکلای آنها گفته شد که به دلایلی قادر به گفتن جزییات حکم نیستند. ما هم دیگر پیگیر نشدیم اما روز گذشته به وکلا تایید عینی حکم ابلاغ شده است.»

مادر آتنا دائمی با اظهار اینکه حتی به وضعیت پزشکی و سلامت دخترش نیز رسیدگی نمی‌شود گفت یک سال و نیم از آخرین معاینه پزشکی دخترش علیرغم تاکید پزشکان برای معاینه مرتب او می‌گذرد: «دخترم در سینه‌اش توده‌ای دارد که یک سال و نیم پیش دکتر گفته بود او باید شش ماه یک بار مورد آزمایش و معاینه قرار بگیرد. اما هنوز علیرغم پیگیری‌های ما او را برای انجام سونوگرافی و مموگرافی نبرده‌اند. پزشک زنان زندان اوین در آخرین معاینه آتنا که مدتی پیش بوده، گفته توده در سینه‌اش بزرگتر شده و حتما برای آزمایشات باید به بیرون زندان منتقل شود. اما دخترم منتقل نمی‌شود.»

خانم نعمتی همچنین می‌گوید آخرین ملاقات حضوری آنها با دخترشان در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۷ بوده و پس از آن به دستور چهارمحالی رییس سابق زندان اوین آتنا ممنوع الملاقات حضوری شده و اکنون رییس جدید زندان اوین نیز این ممنوع الملاقاتی را تایید کرده است.

به گفته مادر آتنا دائمی، غیر از نداشتن ملاقات حضوری و عدم رسیدگی پزشکی برای دخترش، رییس جدید زندان اوین سخت‌گیری‌های دیگری را برای کل زنان بند نسوان اوین وضع کرده است: «براساس دستورات جدید تمام ملاقات‌های کابینی و حضوری که پیش از این به مدت ۴۰ دقیقه بود اکنون برای زنان ۲۰ دقیقه شده است. از طرف دیگر بر در و دیوار بند نوشته‌ای نصب شده که می‌گوید زندانیان به شرط اثبات حسن نیت خود و متنبه شدن اجازه ملاقات حضوری می‌گیرند. این سخت‌گیری‌ها قبل از این وجود نداشت. ضمن اینکه آتنا هفته‌ای سه بار می‌تواند به خانه تماس بگیرد که متاسفانه مدت آن به ده دقیقه کاهش پیدا کرده و در این مدت هم مرتب تلفن قطع یا حاوی خش خش است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران ؛غلامرضا ضیایی که پیش از این رییس زندان رجایی شهر کرج بود از مرداد ماه ۹۸ به عنوان رییس زندان اوین انتخاب شده است. به گفته بسیاری از زندانیان و خانواده‌های آنها ضیایی سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها برای زندانیان سیاسی و امنیتی را دوچندان کرده است.