تاکید آمریکا بر حمایت از قطعنامه پیشنهادی آژانس علیه جمهوری اسلامی

0
180

آمریکا می‌گوید به‌رغم اعتراض جمهوری اسلامی، از قطعنامه پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه آن حمایت خواهد کرد. آژانس در آخرین گزارش خود گفته بود جمهوری اسلامی درباره وجود اروانیوم غنی‌شده در تاسیسات اتمی مخفی خود شفاف‌سازی نمی‌کند، و بر این مبنی تروئیکای اروپایی خواستار صدور قطعنامه شده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه 2 ژوئن در نشستی مطبوعاتی گفت: «ما هفته آینده قطعا به فرانسه، بریتانیا، و آلمان خواهیم پیوست تا قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر کرده و این کشور را ملزم به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کنیم.»

به گفته پرایس، آخرین گزارش آژانس «نگرانی‌های بسیار جدی‌» ایجاد کرده است، و جمهوری اسلامی حاضر نشده به طور معتبر به سؤالات این نهاد مستقر در وین پاسخ دهد. وی تاکید کرد که ضروری است جمهوری اسلامی به طور کامل به تعهدات الزام‌آور قانونی خود تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پای‌بندی نشان دهد.

العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه نسبت به «اقدامات غیرسازنده» آژانس هشدار داده و گفته بود که پاسخ «قاطعانه و مناسب» خواهد داد. ایالات متحده و تروئیکای اروپایی پیشتر یک بار از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی جلوگیری کرده بودند، اما این مرتبه تاکید می‌کنند که این کار باید انجام شود.