تاكتيك هاي نبرد در سوريه؛ هيچ جا براي جانيان و حاميان اسد امن نخواهد بود

0
130

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

اخبار خوب از پيروزي هاي پياپي رزمندگان سوري و كردها نمي رسد مگر بدان سبب كه انقلاب سوريه را از آن خود مي بينيد و همگان را سهيم در آن و ديدي روشن از پهنه رزم در سوريه يافته ايد و “توصيه ها” را نيز اينك جدّي مي گيريد.

اما علاوه بر استراتژي زدن جانيان به يكديگر (يعني زدن دو هدف، آن هم بدون تير) و دور نگه داشتن مردم و مناطق مسکونی از جنگ، تاكتيك هايي نيز به شما توصيه شده بود كه برخي را انجام داديد كه بايد تداوم يابند و برخي را نيز بايد بدان ها بيافزاييد. با تشكيل واحدهاي كوچك و پرتحرك ديديد كه چقدر در ضربه موثر به رژيم اسد و حاميان اش كارگر بود و همين طور “تحرك” موجب شد كه آسيب پذيريتان در مقايسه با مواقعي كه مواضعي را مدام حفظ مي كرديد، چقدر كاهش يافت و بمباران ها و گلوله باران هاي حتي كوبنده شان را بي اثر ساخت. به تشكيل و تجهيز اين واحدهاي كوچك و پرتحرك بايد بيافزاييد و به نقاطي رخنه كرده و ضربه بزنيد كه مزدوران اسد اصلاً انتظارشان را ندارند.

دومين تاكتيك تان، در شكار شكارچيان در اين اواخر بسيار پربار بود و نشان داد كه در اين زمينه مجرّب شده ايد و روحيه تان نيز براي قصاص زودهنگام جانيان تقويت شد و داراي انگيزه مضاعف شديد. بايد به اين واحدها در تمامي نقاط سوريه بيافزاييد. واحدهاي دونفره و حتي تك تيراندازهاي يك نفره اي كه جفرافياي مناطقي را كه در آن عمليات انجام مي دهند، بشناسند و همين طور با مردم محلي دمخور باشند، بسيار براي جانيان اسد پرخطر خواهند بود. به خصوص در مناطق شهري دمشق اگر بتوانيد شبانه رخنه كنيد و به مناطق امن شان آسيب بزنيد، به شكارهاي خيلي درشت دست خواهيد يافت كه هم اشخاصي از رژيم اسد و حاميان اش را كه براي هميشه حذف مي كنيد، براي رژيم اسد جبران ناپذيرند و هم در تخريب روحيه مزدوران باقي مانده تأثير گذارند و بسياري از آنان را وادار مي سازد كه از اين مهلكه فرار كنند تا شايد جان شان را نجات دهند يا از شما امان بگيرند. ناامن نمودن هر منطقه اي براي جانيان كه تا پيش از آن براي خود امن مي پنداشتند، بسيار مهم است.

تاكتيك ديگر، تخريب مناطقي است كه از آن عقب نشيني مي كنيد و مزدوران اسد، آنجا را تسخير مي كنند. آن بايد به شكلي حساب شده صورت گيرد؛ به خصوص مناطقي كه مي بينيد رژيم اسد نيروهاي زيادي در آنجا جمع كرده تا حملاتي وسيع را عملياتي كند، پس از مقاومت مكفي، با عقب نشيني تدريجي تان بايد مرحله به مرحله، هر منطقه را منفجر كنيد؛ فقط فراموش نكنيد كه آن انفجارها نبايد جزو مناطق حياتي براي مردم و كشور (مثل سدها، نيروگاه ها و زيرساخت هاي حياتي و غيره) و مناطق مسكوني باشند. گاه پيش مي آيد كه زمان عقب نشيني تان چنان تنگ است كه فرصت تخليه انبارهاي تسليحات تان را نمي يابيد، كه در آن صورت بايد قبلاً مواد منفجره در آنجا كار گذاشته باشيد تا به محض دست يافتن مزدوران اسد به آن مناطق، از دور انبارها را منفجر سازيد. انبارهاي تسليحاتي بزرگي را كه از مزدوران اسد تصرف مي كنيد، تخليه كرده و به زاغه هاي كوچكي كه حفر مي كنيد در تمام مناطق تقسيم كنيد كه هم دسترسي تان را افزايش مي دهد و هم امكان تصاحب مجددشان را از مزدوران اسد مي گيرد؛ به خصوص كه اينك مزدوران “حاميان” اسد هستند كه برايش مي جنگند و جفرافياي محل را خوب نمي شناسند.

تاكتيك بسيار موثر ديگر، حفر تونل و منفجر ساختن مناطق استراتژيك نظام اسد از زير بود كه تأسيسات شان را نابود كرده و فوج فوج از متخصص ترين مزدوران اسد را راهي آن دنيا ساخت. بايد اين نوع عمليات را بيشتر توسعه دهيد و چه بسا بتوانيد با حفر تونل هاي طويل تر، به امن ترين مكان هاي اسد و اطرافيان اش دست يابيد و همين طور مكان هاي امنيتي و نظامي رژيم. آنان در هيج جا احساس امنيت نخواهند كرد، حتي زير پايشان را ديگر محكم و مطمئن نخواهند يافت.

اما فرودگاه هايي كه كار نقل و انتقال سلاح از خارج به داخل سوريه را برعهده دارند و پايگاه هاي مهم رژيم اسد بايد مدام توسط راكت ها و خمپاره ها از مناطق مختلف مورد هدف قرار گيرند. همين چند حمله اخيرتان به فردوگاه دمشق كه ملاحظه كرديد چگونه مقدار زيادي از نفرات و سلاح هاي انتقالي از ايران به سوريه را در همان باندهاي فرودگاه منهدم كرد و تلفاتي بدان ها زد كه در هيچ عملياتي تاكنون به ايشان وارد نشده بود. بايد تعداد اين حملات پراكنده به فرودگاه ها و به خصوص فرودگاه هاي دمشق را چنان زياد كنيد كه تقريباً روزانه و هر روز بي وقفه از نقاط مختلف بدانجا اصابت كنند. كافي است تا يكي از راكت ها يا خمپاره ها به انبار تسليحات تا هواپيمايي در باندها اصابت كند تا تلفات شان سر به آسمان بكشد. اين تاكتيك بسيار مهم است و با عملي ساختن اش، حاميان اسد را حسابي غافلگير و در همان فرودگاه ها زمين گير خواهيد كرد.

كردهاي سوريه بايد هر چه بيشتر به سلاح هاي سنگين و نيمه سنگين تجهيز شويد و عمليات شان را در مناطق پيرامون شان بر عليه القاعده اي ها گسترش دهيد و درضمن هيچ درگيري اي با ارتش آزاد سوريه نداشته باشيد و ترجيحاً در هماهنگي با آنان عمليات شان را صورت دهيد. كارهاي اجرايي مربوط به انتخابات و دولت موقت را نيز هر چه زودتر برنامه ريزي و سازماندهي كنيد.

بندر بن سلطان، طرحي را كه براي حمله به مناطقي از سوريه داشت، با همكاري كشورهاي موافق طرح هر چه زودتر و قبل از كنفرانس ژنو عملياتي سازد. ارتشي با آموزش هاي طولاني و برنامه ها و اهداف بلندمدت را فراموش كنيد، بايد در زمان كوتاه تا كنفرانس ژنو، حمله يا حملاتي را با همين نيروهايي كه در اختيار داريد، سازماندهي و عملياتي كنيد. تنها باز تأكيد مي كنم كه از نيروهاي وابسته به القاعده نبايد استفاده يا حمايت كنيد، نبردها را نيز به هيچ كشوري ديگر گسترش ندهيد و تنها به سوريه محدود سازيد و كساني نيز كه در ديگر كشورها مستقر ساختيد، به سوريه منتقل سازيد. هر گروه از رزمندگان ليبي نيز اگر باز هوس هفت تيركشي به سرشان زده، بايد به سوريه بيايند و در آنجا مردانه در يك جنگ واقعي شركت كنند تا در راه حق مفيد واقع شوند، نه روي مردم بي سلاح؛ آن هم در كشوري كه انقلاب در آن به پيروزي رسيده، مشكل ساز شوند و ناامني ايجاد كنند.

مقامات كشورهاي حامي مردم و رزمندگان سوريه بايد در اين فرصت باقي مانده رزمندگان را تجهيز و تسليح كنند و اگر آمريكا در اين زمينه باز كوتاهي كرد، شما كاستي ها را جبران كنيد و رزمندگان نبايد در انواعي از تسليحات مورد نياز كمبودي احساس كنند. عربستان، قطر و تركيه و امارات بايد در اين رابطه بسيار فعال شوند. اميدوارم كه اوباما نيز كمكاري گذشته اش در اين زمينه را جبران كند.

آلمان در پذيرش پناهندگان و آوارگان سوري كاري بزرك انجام داد و آن بايد در دستور كار ساير كشورهاي اروپايي نيز قرار گيرد تا به دو شكل دائمي و موقت، تعدادي قابل ملاحظه از آوارگان سوري را پناه دهند. كشورهاي حاشيه خليج بايد در اين زمينه همكاري بيشتري از خود نشان دهند. امكانات و كمك هاي انسان دوستانه مورد نياز براي آوارگان نيز فراموش نشود. بايد براي زمستان پيش روي از هر نظر آماده باشيم.

مقاله قبلیظریف جام زهر را با روش نرمش قهرمانانه به آقا نوشاند!
مقاله بعدیسخنگوی وزارت خارجه: متن منتشر شده توافقنامه ژنو در سایت کاخ سفید خلاف واقع است
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.