تأیید محکومیت سنگین زندان برای نرگس محمدی را محکوم می‌کنیم

0
289

۷ مهرماه ۱۳۹۵ در حالی که آن هایدلگو شهردار پاریس، شیرین عبادی یانوی صلح نوبل ایران و کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز را به حضور پذیرفته بود، تا در باره وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه نرگس محمدی گفت و گو کنند، وکلای نرگس محمدی از تأیید محکومیت وی به ۱۶ سال زندان مطلع شدند.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی به گزارش‌گران بدون مرز گفت شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران با رد تجدید نظرخواهی حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را تأیید کرده است. جلسه محاکمه نرگس محمدی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۵ دراین شعبه برگزار شده بود، این محاکمه متاثر از اقدام‌های غیر قانونی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

شیرین عبادی همزمان با حضورش در پاریس به مناسبت انتشار کتاب تازه خود ” تا آزادی همه ما ” ، در همراهی با گزارش‌گران بدون مرز از کارزار برای آزادی نرگس محمدی و همه‌ی روزنامه‌نگاران زندانی حمایت کرد.

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در باره تأیید محکومیت نرگس محمدی اعلام کرد « تنها جرم نرگس دفاع از حقوق بشر در کشوری است که این حقوق را پایمال می‌کند. این حکم ناعادلانه دستگاه قضایی را محکوم می‌کنم»

کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز نیز یادآور شد « ما به ویژه به نرگس محمدی فکر می‌کنیم. حکم زندان برای زن شجاع ایرانی ظالمانه است. ما خواهان آزادی فوری او هستیم. »

آن هایدلگو شهردار پاریس نسبت به وضعیت این روزنامه‌نگار و کنشگر خستگی ناپذیر حقوق زنان توجه درخور داشت. نرگس محمدی یکی از چهار « قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» بود که به مناسبت سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات، شهرداری پاریس به آنها مدال‌ اهدا کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦٩ قرار دارد.