بی میلی آشکار سخنگوی پنتاگون از ربط دادن حمله عین الأسد عراق به شبه نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی

0
79

جان کربی سخنگوی پنتاگون، پس از عدم تمایل آشکار در ربط دادن حمله پایگاه عین الاسد در عراق به جمهوری اسلامی و شبه نظامیان وفادار به آن در عراق، آماج انتقادهای شدید قرار گرفته است.

دولت پیشین آمریکا این گونه حملات موشکی را به گروه‌های تحت الحمایه جمهوری اسلامی نسبت می‌داد.

تد کروز سناتور جمهوری خواه، شامگاه جمعه 5 مارس در حساب توئیتر خود، ویدئویی نیش دار به کربی را نشر کرد که او را گیج و با لکنت زبان نتوانست فرق میان شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان شیعه را تشخیص دهد.

کربی چهارشنبه گذشته، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون، کمی پس از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در اثر ایست قلبی شد، در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: زمانی که شما می‌گویید شبه نظامیان مورد حمایت شیعیان، منظورتان شبه نظامیان تحت الحمایه جمهوری اسلامی است یا شبه نظامیان شیعه یا منظور دیگری دارید؟ گفت: منظورم شبه نظامیان مورد حمایت شیعیان است.

البته این پاسخ، روزنامه نگار را قانع نکرد به طوری که او پرسش خود را تکرار کرد: نه جدی، منظور شما از شبه نظامیان مورد حمایت شیعه چیست؟

ولی کربی باردیگر قاطعانه گفت: «منظورم شبه نظامیان مورد حمایت شیعیان است.» او سپس به پرسش دیگری پاسخ داد و پایان گفت‌و گو را اعلام داشت.

العربیه نوشت؛ بی میلی آشکار کربی در ربط دادن شبه نظامیان جمهوری اسلامی به حمله به عین الاسد، انتقادات گسترده‌ای را در رسانه‌ها در پی داشت، زیرا بسیاری از مفسران و منتقدان بر این باور بودند که سخنگوی پنتاگون برای توصیف چنین حملات موشکی درعراق، از اصطلاحات رایج دولت ایالات متحده، اجتناب کرده است.